[Olug-list] Re: Win2K eller WinXP

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Sun, 14 Apr 2002 14:50:01 +0200

"Trond K. Tveit" wrote:

> Men skal du bruke Win2k i 20 år fremover da? MS kommer nok garantert ikke
> til å slutte med produktaktiveringa og før eller senere må man nok bite i
> eplet..

Nei, man må slett ikke godta og godta. Man kan fortsette å bruke gamle
versjoner hvis man må ha Windows, og man kan begynne å snuse på Linux.

Hvis Microsoft og andre programvarefirmaer ønsker å bestemme over våre
datamaskiner, bør vi kontant vende ryggen til disse firmaene. Jeg
kjører nå dual-boot med Windows 2000 på en disk, og Linux på en annen.
Hvis jeg ikke hadde kunnet kjøpe en lisens på Windows 2000, som jeg
gjorde høsten 2000, ville jeg måttet gå direkte på Linux, noe jeg
ville gjort uten å nøle.

> Dessuten er det også begrensa hvor lenge man får brukt Windows Update med
> gamle Windowsversjoner..

Først en liten kommentar til Windows Update: Selv har jeg aldri brukt
Windows Update. Hvorfor ikke? Jo, fordi du ikke får noen
installasjonsfil som kan brennes til CD for senere installasjoner.
Microsoft har egne sider hvor du kan laste ned oppdateringer som du
installerer selv, og som ikke minst kan backes opp.

Så til saken: Hvorfor i all verden skal vi akseptere å bruke
programvare som produsenten, og altså ikke vi som bruker maskinen,
kontrollerer?

Med et tvungent produktaktiveringssystem er det begrenset hvor lenge
du kan fortsette å bruke programmet i det hele tatt, og med
produktaktivering er det softwareselskapet som bestemmer dette. Med
tidligere versjoner kan du installere når som helst så ofte du vil, og
programmet fungerer helt uavhengig av softwarefirmaet også på den
neste maskinen du kjøper. (Jeg snakker ikke her om preinstallerte
OEM-versjoner) Et enda større poeng, er at det på samme måte gjelder
for Linux og Open Source programmer. Med Linux er det i tillegg fullt
lovlig å installere på flere maskiner, når som helst og hvor som
helst. Linux og tilhørende programvare er i ferd med å bli bedre og
bedre.

Da er det som forventet at Microsoft frykter Linux og Open Source som
pesten. Jeg siterer fra lederartikkelen i siste nummer av
Linuxmagasinet, skrevet av redaktør Svein-Erik Tosterud:

"De siste ukene har det blitt lagt frem ubestridt materiale i en av de
sentrale rettssakene mot Microsoft, som bekrefter at selskapet
benytter alle midler, også press og trusler, for å hindre utbredelsen
av konkurrerende produkter. Vi tenker på saken som de ti amerikanske
statene som ikke går med på forlik i saken om sammenblanding av
operativsystem og nettleser fører. Der er vi blitt kjent med den
virkelige årsaken til at en av verdens ledende PC-leverandører, Dell,
i fjor brått og uten noe oppstuss bare lot Linux-alternativet
forsvinne fra listen over mulige operativsystemer. Årsaken er ganske
utilslørte trusler fra høyt plasserte medarbeidere i Microsoft om at
Dell, hvis de fortsatte å markedsføre Linux som alternativt
operativsystem, ville miste muligheten til å preinstallere Windows på
sine maskiner. Alle forstår at en leverandør som leverer mangeognitti
prosent av sine maskiner med forskjellige Windows-varianter, ganske
enkelt ikke hadde noe valg. I andre notater har sentrale
Microsoft-medarbeidere gjort det klart at de ikke synes det er greit
at Compaq bidrar til etterspørsel etter Linux. Jussen i dette er
komplisert, så vurderingen av hvor lovlig slik fremgangsmåte er,
overlater vi til andre. Men moralsk sett er slik adferd intet mindre
enn forkastelig. Dette bekrefter de verste mistanker om at Microsoft
neppe har noen grenser når det gjelder hvilke metoder de kan tenke seg
å bruke for å fjerne brysomme konkurrenter."

Og til slutt sier Tosterud:

"Vi tror faktisk at stadig flere datamaskinkjøpere vil ta avstand fra
slike metoder, slik at dette i likhet med Microsofts stadig mer
uspiselige lisenspolitikk bidrar til at mange søker alternative
leverandører."

Så det er opp til deg og meg å velge.

En liten ting til slutt: Microsoft får mye "pepper" for sin praksis og
sine lisensbetingelser. Men det er selve den kontrollerende,
proprietære softwaremodellen hvor utvikling og produksjon skjer i regi
av store og monopolistiske selskaper som er hovedproblemet. I siste
instans er det opp til oss hva vil velger, og våre valg setter også
rammene for hva programvareprodusentene kan tillate seg. Gitt den
praksis vi ser stadig flere eksempler på, burde ikke valget være
vanskelig.

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.alpha-gruppen.com/