[Olug-list] Referatet fra siste dag av rettssaken mot Jon Johansen
Per Inge Oestmoen
pioe@coldsiberia.org
Tue, 17 Dec 2002 17:50:08 +0100
Referat fra siste dag av saken mot Jon Johansen,
16.12.2002
Av Per Inge Østmoen, EFN
Denne avsluttende dagen var vi kommet til prosedyrene. Først aktors
prosedyre, så forsvarerens, før en avsluttende replikkveksling. Dom i
saken faller 07.01.2003 kl. 10:00.
Aktors prosedyre:
Aktor, førstestatsadvokat Inger Marie Sunde fra Økokrim, åpnet med å
fremheve hva hun betegnet som sitt første punkt og "sakens
prinsipielle kjerne." Ifølge Sunde er dette begrepet "elektronisk
beskyttelse." Sunde fortsatte med å poengtere at det dreier seg om en
straffesak, med betydning langt ut over det som direkte angår
piratkopiering. "Kjernen er at man skal ha respekt for elektroniske
sperrer," sa hun. Dermed mente Sunde at tiltalen og saken hadde en
almenpreventiv betydning. Da selvfølgelig ikke minst for å tvinge
gjennom en slik respekt.
Til orientering: Tiltalens begrunnelse for hvorfor Jon Johansens
tilgang til sin egen DVD-plate var uberettiget og lovstridig ble
formulert slik: "Adgangen var uberettiget fordi DVD-filmene var solgt
med forutsetning om at brukeren skulle bruke autorisert
avspillingsutstyr og respektere kopibeskyttelsen."
Referentens kommentar: Denne ordlyden er i realiteten en
betingelsesløs oppslutning om industriens ønske om kopisperrer. Den
indikerer et standpunkt fra Økokrims side som derved ikke bare
sammenfaller fullt og helt med industriinteressenes og
innholdsleverandørenes ønsker, men dertil støtter opp om idéen om at
tekniske sperrer skal gis en særskilt beskyttelse, og at disse
sperrene med sin arbitrære karakter skal fylle rollen som
premissleverandører for hvordan kjøpere og innehavere av digitalt
materiale i enhver form skal få adgang til å behandle det. En slik
situasjon kan karakteriseres ved at tekniske sperrer introdusert av
industriinteressene gis lovbeskyttelse av staten og myndighetene, og
at de tekniske sperrer således tenderer mot å erstatte konvensjonell
opphavsrettslovgivning og dennes tidligere avveining mellom ulike
parters interesser med den digitale teknologiens upersonlige og
nådeløse avgjørelseskraft. Dette er det reelle bakteppet for saken mot
Jon Johansen.
Etter sin innledning, kom Sunde med sterke angrep på Jon Johansen og
det bildet hun tegnet av ham og hans miljø. Sunde mente at Johansens
virksomhet var destruktiv adferd, og benyttet flere ganger begrepet
"hærverksprogrammering." Videre sa hun at: "Elektroniske sperrer skal
respekteres - de er der ikke for å være en utfordring for hackere."
"Hacking går ut over industriell utvikling." Her ble det tydelig at
Sunde brukte uttrykket "hacker" som en betegnelse på en person som
bedriver kriminell og skadelig adferd. Sunde repeterte ofte at
"elektroniske sperrer må respekteres" og det var ingen tvil om at
dette var prosedyrens ubetingede hovedtema.
Deretter dvelte Sunde lenge ved Jon Johansens miljø, og hevdet at
piratvirksomhet "var en del av bakteppet." For å forsøke å underbygge
dette, trakk hun frem sitater fra IRC-logger funnet på Johansens
maskin etter at denne var beslaglagt av Økokrim i januar 2000. Sunde
tegnet her et dramatisk bilde av piratvirksomhet, særlig på Internett,
og mente at piratvirksomhet var en del av det miljø som Johansen
tilhørte høsten 1999.
Sunde fremhevet at Johansen fylte 16 år den 18.11.1999, og slik var
godt over den kriminelle lavalder, og betegnet ham videre som en
ressurssterk person.
Johansen er tiltalt etter: "Straffeloven § 145 annet jf tredje og
fjerde ledd," og Sunde gjennomgikk kort de objektive og de subjektive
straffbarhetsvilkår. De objektive angår hvilken gjerning som faktisk
er utført, de subjektive vedrører forsett. Sunde mente at begge sett
av vilkår er til stede, og sa at "Etter mitt skjønn er dette ikke
tvilsomt" til spørsmålet om JJ var klar over det faktiske forhold, som
var at hans handling var straffbar.
Sunde kom videre inn på dette med "gjengkriminalitet," og var av den
oppfatning at JJ hadde vært involvert i sådan. Her sa hun at
"Internett ser vi er en arena for gjengkriminalitet slik som ute i den
fysiske verden." Sunde var meget opptatt av å male bildet av Internett
som tumleplass for kriminelle elementer, og kom med utsagn som
"gjengkriminaliteten kommer veldig godt til uttrykk gjennom at man
bistår hverandre med å finne warez. (=ulovlig kopierte
dataprogrammer.) Det ble ikke klargjort hvilket omfang dette hadde i
det aktuelle miljøet, og ingen av de øvrige bortsett fra JJ var blitt
spurt eller avhørt for å bringe dette på det rene. (Imidlertid ble det
hos JJ funnet åtte CD-plater med ulisensiert programvare, uten at
dette hadde noen nødvendig sammenheng med DeCSS eller det aktuelle
miljøet.)
Sunde utdypet sitt bilde av de kriminelle gjengene på Internett ved å
snakke om "konkurrerende gjenger" og nevnte at JJ konkurrerte med en
annen gruppe, kalt "Drink or Die" om å lage det beste
krypteringsprogrammet. Igjen ble det med bred pensel malt et sterkt
bilde av kriminelle og uansvarlige elementer på nettet.
Sunde sa dessuten at dette beskrevne konkurranseforholdet "slår litt
bena under påstanden om at det primære var å utvikle en DVD-spiller
for Linux." Her var det uklart for tilhøreren hvordan akkurat dette
resonnementet var fremkommet.
Aktor dvelte videre ved "gjengen" og hevdet at den såkalte Nomad, som
etter sigende var "JJs primære samarbeidspartner ved utviklingen av
DeCSS fra 24/9 1999, "manglet lovlig rådighet over Xing-spilleren" som
ble brukt i utviklingen av DeCSS. I følge Sunde var JJ helt klar over
at Nomad ikke hadde en lovlig kopi av programmet, og hun fortsatte med
å stille spørsmålet: "Hvilken betydning har dette for Johansens
eventuelle ulovlighet"? (Dvs. at Nomad angivelig manglet legal adgang
til Xing-DVD) Sundes svar var at dette viser at JJ da ikke kan ha
trodd at det var et lovlig grunnlag for å innhente de kunnskaper man
kom til.
Neste trinn i prosedyren var at aktor søkte å vise at JJ ikke var en
del av "Linux-miljøet." Det var her uklart hva "linux-miljøet" konkret
refererte til. Deretter sa Sunde at "Han (JJ) har tatt avstand fra
Linux som operativsystem," og siterte postinger fra JJ som var ment å
skulle underbygge dette. Sundes formål med disse sitatene var å
sannsynliggjøre at JJ ikke var spesielt opptatt av å utvikle en
spiller for Linux, eller for den saks skyld av Linux i seg selv. Sunde
mente å kunne vise at JJ hadde en nedsettende holdning overfor Linux
og det såkalte "Linuxmiljøet." Hun sa blant annet: "Essensen er at JJ
[i disse postingene] er nedsettende overfor Linux-miljøet."
Denne delen av aktors prosedyre besto i stor grad i å forsøke å vise
at JJ ikke var en del av Linux-miljøet, og heller ikke var interessert
i å lage noen Linux-DVD-avspiller. Dette skjedde gjennom en lang rekke
sitater fra IRC-logger og poster.
Videre uttalte aktor at "Windows var hovedmaskinen. Det var på den at
all programmeringen skjedde," og hun fortsatte: "Hva JJ har gjort, er
å lage en Windows-dekrypter." "Prosjektet var å lage en dekrypter for
Windows. Ingenting tyder på at JJ ønsket å lage en for Linux."
JJ laget første versjon av DeCSS den 24.09.1999, og samarbeidet
deretter sammen med Nomad om å forbedre DeCSS, fortsatte aktor, men
"dette gjelder funksjonalitet på Win9x, NT og 2000" i følge Sunde.
Aktor går her videre med de objektive straffbarhetsvilkår etter
straffelovens paragraf 145, hvor beskyttelsesbrudd er sentralt. Hun
går gjentatte ganger sterkt ut med å si at "DeCSS er et uberettiget
brudd på en beskyttelse." "Det ultimate mål" var, ifølge aktor, "å
ødelegge CSS, slik at filmer blir tilgjengelig i ukryptert stand."
Når det gjelder selve tiltalen, ble denne endret etter
hovedforhandlingene og bevisførselen, og omfattet nå også kodenøklene
som ligger i selve DVD-spilleren. Sunde uttalte: "Knekkingen av
kodenøklene er en vesentlig del at det beskyttelsesbruddet som har
foregått." Igjen ble de tekniske sperrene og det forbryterske ved å
"bryte en beskyttelse" fremhevet, og aktor forklarte funksjonen slik:
"Kunden skal få lov til å se platen, men skal ikke få lov til å
kopiere den" og summerte nok en gang opp situasjonen:
"Kopibeskyttelsen er det sentrale i denne saken." "CSS er en
beskyttelse mot dekryptering og kopiering av filmene."
Så gikk aktor over til hva hun betegnet som den fundamentale
problemstilling for rettighetshaverne, nemlig hvordan utøve kontroll
med sine opphavsrettigheter samtidig som kopier skal selges. Hun
beskrev hvordan en måte å løse dette på er å ha et system med en
dekoder og en fremviser, men at dette systemet ikke må gi adgang til
kopiering. Sunde uttrykte det slik: "Produsentene satset på at
brukerne er lojale i forhold til systemet."
Både i selve tiltalens ordlyd og i Sundes prosedyre var dette med å
"respektere kopibeskyttelsen" et sentralt element, og denne
vektleggingen er signifikant fordi den er en eksakt gjengivelse av
innholdsindustriens syn, da denne også synes å favorisere kopi- og
tilgangssperrer som forsvar for sine rettigheter. At man i tillegg har
fått en egen industri, for ikke å si storindustri, som har til eneste
oppgave å lage og markedsføre systemer som regulerer almenhetens
adgang til og bruk av digitalt innhold, er særdeles interessant.
Neste problemstilling hun tok opp, var "Kan du ha en så dårlig lås du
bare vil og likevel kreve beskyttelse etter paragraf 145, 2. ledd?"
"Ja," mente aktor, Et passord eller bare en merkelapp er nok til at
innholdet må ansees for å være lukket. "Rimelige foranstaltninger må
sies å være stikkordet," fortsatte hun, "og det er ingen tvil om at
MPAA (Motion Pictures Recording Association of America) og DVD Copy
Control Association har truffet slike" sa Sunde, og fremmet
synspunktet at enhver tilgang er uberettiget dersom gjerningsmannen
har overvunnet eller trengt gjennom en eller annen form for
beskyttelse eller hindring. Dette fremhevet Sunde igjen og igjen, og
argumenterte for den oppfatningen at man prinsipielt skal legge til
grunn at det er rettighetshaver som [alene] bestemmer graden av
beskyttelse.
"Beskyttelsen er ikke der for å gi hackerne en utfordring," sa aktor,
"men fordi rettighetshaveren har bestemt at materialet skal gjøres
tilgjengelig på en bestemt måte."
Med henvisning til Åndsverkslovens paragraf 39 sa Sunde at "The Nomad"
ikke hadde lovlig grunnlag for sin virksomhet; "Det som er tilfelle
her, er at det har foregått ulovlig bruk av ulovlige nøkler."
Igjen kom Sunde inn på "hackernes" angivelige forbryterske natur:
"Hackerne formidler opplysninger til hverandre om hvilke siter man kal
bryte seg inn på." Hun fortsatte: "At det er mange som gjør det samme,
som trenger seg inn i serveren, og skaffer seg uberettiget adgang,
endrer ikke på at det har foregått en straffbar handling," sa hun, og
sammenliknet Jon Johansens handling direkte med slike innbrudd, ved å
konkludere med at "Jon Johansen står tiltalt for sitt angrep."
Videre: "JJ har brutt en beskyttelse, av data som er lagret og
beskyttet. Både ved å dekryptere filmen og ved å bruke det knekkede
nøkkel-lageret." "Nøkkel-lageret omfattes av begrepet 'data.'" Aktor
fortsatte: "Knekkingen av filmene står som sentralt i saken" og
understreket at det ikke er innholdet, men derimot lagringsformen, som
avgjør hva som er "datalagret informasjon." "Å gi en definisjon av
'data' er vanskelig," "men forarbeidene inneholder ingenting som tyder
på at innholdets karakter har noen betydning her." "Poenget er at det
dreier seg om datalagret informasjon." "Dette er avgjørende - er det
datalagret informasjon." "Avgrensningen ligger altså i at det er data
som er lagret elektronisk." Hun konkluderte slik angående filmer:
"Filmer er lagret i digitalt format - det dreier seg om datalagret
informasjon."
Videre uttalte aktor at: "Lagringsformen avgjørende for beskyttelse."
"Man ville få veldig store problemer med avgrensningen dersom innhold
skulle danne grunnlaget for 'data.' "Lagringsmåten er avgjørende" sa
Sunde, og slo fast at "da får man et sammenfall mellom de tekniske og
juridiske kriterier."
Deretter gikk hun tilbake til å snakke om JJs aktivitet, og igjen ble
uttrykket "hærverksprogrammering" brukt. Sunde sa at "JJ var
uberettiget til å ha tilgang til nøkkellageret." Som en kommentar til
hva den lovlige bruker bør kunne gjøre, sa Sunde at "brukeren har rett
til dataene på den måten rettighetshaver gjør dem tilgjengelig, og
ikke mer." Hun fortsatte langs den samme linjen: "Det er _kontrollen_
som er det helt overordnede kriteriet for en rettighetshaver." "Man
har forutsatt at innholdet skal kunne brukes, men ikke kopieres."
Etter dette, leverte aktor Sunde noe som vel må sies å være en meget
sterk uttalelse: "Man har ikke noen ubegrenset adgang til å ta
backup." Sunde mente at hackermiljøet gjentar denne forestillingen
talløse ganger, og impliserte at selv ikke den som på lovlig vis bør
kunne forvente å kunne ta backup.
Aktor fortsatte med å si at "MPAA ville ikke ha lansert DVD-filmer
hvis de ikke hadde vært kopibeskyttet" og ga sterkt uttrykk for
oppfatningen om at kopiering undergraver filmselskapenes fortjeneste
og deres opphavsrett. Videre henviste Sunde til at det hadde foregått
"en radikal økning i omfanget av eksemplarfremstilling" og henviste
her til paragraf 12 i åndsverkloven.
Som et eksempel på at man ikke nødvendigvis har rett til å ta backup,
fremhevet aktor at man ikke har rett til å kopiere og ta backup av
sine bøker. Enkelte på tilhørerbenken sperret øynene opp ved denne
sammenlikningen.
Etter dette, slo Sunde fast at "spredning av programmet [DeCSS] er å
medvirke til at også andre kan bryte beskyttelsen." Så gikk hun over
til å drøfte det subjektive straffeansvaret. Hun spurte: "Var JJ klar
over alle faktiske omstendigheter, klar over hva han gjorde da han
knekket nøkler sammen med Nomad og Brian D."? Sunde svarte "Ja" på
sitt eget retoriske spørsmål, og fortsatte med å si at "Johansen
visste at det var ulovlig," og her uttalte aktor Sunde noe som i
sannhet var bemerkelsesverdig. Hun viste til at både Nomad og Brian
Demsky ville være anonyme - og slo fast at dette innebar "lyssky
virksomhet." Om dette kan det ikke herske tvil. På side åtte i Sundes
egen disposisjon til prosedyren står skrevet følgende: "- Både NMD og
BD ville være anonyme - lyssky virksomhet."
Referentens kommentar: Det er hypotetisk mulig at Sunde ikke mente
dette så bokstavelig som tekstens ordlyd tyder på, men det gjenstår at
det her i det minste via implikasjon foretas en prinsipiell kobling
mellom "anonymitet" og "lyssky virksomhet." Dette er alvorlig for
rettssikkerheten i samfunnet, dersom det skal trekkes slike
slutninger. Det kan uten videre sies at åpenhet om navn tyder i
retning av at uærlige hensikter ikke er til stede, men det er ikke
dermed gitt at ønske om anonymitet reflekterer et lyssky eller
forbrytersk sinnelag. Derfor bør ikke anonymitet i seg selv kunne
brukes som argument for at vedkommende gjør eller har til hensikt å
gjøre noe kriminelt.
- Neste poeng fra aktors side var at lanseringen og spredningen av
DeCSS angivelig sammenfalt med en økning i piratkopiering. Sunde trakk
slutningen at Jon Johansens virksomhet medførst økonomisk tap og skade
for industrien, og uttrykte det slik: "Inntektstap for filmbransjen,
umulig å kalkulere."
Sunde fortsatte videre med å fortelle at DeCSS fortsatt er
tilgjengelig på nettet, og refererte til at et søk etter DeCSS
resulterte i mellom 10 000 og 35 000 treff. Ikke alle disse kan ha
vært pekere ('linker') til programmet selv, men at det er tilgjengelig
er klart. Videre mente aktor Sunde at "JJs handling minner om grovt
skadeverk," som har en strafferamme oppad på seks år.
Deretter kom hun med en ganske sterk sammenlikning. Sunde foretok
nemlig en indirekte sammenlikning med barneporno, ved at hun refererte
til en høyesterettsom mot spredning av barnepornografi på Internett,
hvor det i domspremissene var poengtert at barna som var avbildet på
fotografier som ble spredd på Internett var utsatt for en langvarig og
permanent skade ved at disse bildene ikke kunne fjernes etter at de
var blitt spredt.
Sunde trakk så en parallell til det faktum at DeCSS også er spredt på
Internett, og at heller ikke DeCSS kan fjernes derfra når det først er
spredt.
Riktignok søkte Sunde å mildne uttalelsen noe ved å si at denne saken
ikke er direkte relevant til den foreliggende sak mot JJ, men det
gjenstår at det fra aktors side faktisk ble trukket en parallell
mellom spredning av barneporno, som i alle tilfeller er et grovt
overgrep og ubetinget ulovlig, straffbart og etisk utålelig, og
spredning av dekrypteringsprogrammer som bryter kopi"beskyttelser."
Sunde konkluderte sin prosedyre med å gi uttrykk for at: "Det Johansen
har gjort, er mye mer enn et enkelt datainnbrudd. Han har forvoldt en
varig skade."
Etter dette, kom aktoratets straffepåstand. Den lød på 90 dagers
fengsel, gjort betinget med en prøvetid på to år, inndragning av PC 1
stk som ble benyttet til programmeringen av DeCSS, inndragning av åtte
CD-plater med ulisensiert dataprogramvare, samt saksomkostningene som
ble sagt å være på 10 000 kroner.
----
Etter aktors prosedyre med etterfølgende påstand, kom forsvareren
Halvor Manshaus med sin prosedyre.
Manshaus åpnet med å uttrykke sin forundring over Økokrims siste
endring av tiltalen, og konstaterte at det var en underlig praksis å
komme med en slik endring midt under rettsforhandlingene og til og med
etter bevisførselen, og dermed etter at forsvaret hele tiden hadde
lagt opp sitt forsvar etter en opprinnelig tiltale som nå altså var
blitt modifisert på et så sent tidspunkt. Siden det er formelt adgang
til å gjøre dette, godtok forsvarer likevel endringen da Økokrim
endret tiltalen den 13.12, og da heller ikke dommer hadde satt seg i
mot at dette skjedde gikk saken sin gang.
Forsvareren gikk deretter til å snakke om aktoratets bevisførsel, og
poengterte at det må skilles mellom relevante og ikke relevante fakta.
Med dette siktet han blant annet til IRC-loggene og deres beviskraft,
og han karakteriserte innholdet i disse, hvor mennesker kommuniserer
på Internett typisk etter en adferdskode som kan være vanskelig å
forstå og tolke riktig for en utenforstående, som ikke relevante i en
bevisførsel. Heller ikke kan Johansens utvikling av et GUI ved å
arbeide på en Windows-plattform sies å være et relevant ledd i en
bevisførsel, mente forsvarer.
Når det gjaldt det objektive straffeansvaret slo Manshaus fast at det
er dokumentert at Jon Johansen kun har testet deler av filmer, og at
han i alle fall ikke har foretatt noen piratkopiering og distribusjon
av DVD-filmer. Videre slo han fast at "Økonomiske motiver eller
økonomisk vinning har ikke spilt noen rolle for Jon Johansen," og at
"Økokrim velger å ikke tro ham på hans utsagn om at han ønsket å
utvikle en DVD-spiller for Linux."
Manshaus gikk etter dette over til å snakke om hva JJ er tiltalt for,
og ramset opp følgende realiteter i så måte:
* JJ er ikke tiltalt etter Åndsverksloven paragraf 54 * Heller ikke
paragraf 54 a i samme lov * Heller ikke er han tiltalt etter
paragrafen om bedriftshemmeligheter * Han er tiltalt etter
straffelovens paragraf 145, annet ledd.
Forsvareren fremhevet videre at det er fullt mulig å kopiere en
DVD-plate med det nødvendige utstyret, slik at DeCSS ikke er nødvendig
for kopiering.
(Denne form for massekopiering er det som utføres av de som virkelig
bedriver piratkopiering, og de vil neppe stoppes av kopisperrer som er
beregnet på å hindre privatpersoners lovlige og ulovlige kopiering.
Kopisperrer er derfor noe som først og fremst hindrer hjemmekopiering.)
Manshaus kom også inn på dette med lysskyhet, og understrekte at
"Johansen har hele tiden opptrådt under fullt navn - tyder ikke på
lyssky hensikter."
Dernest tok forsvarer for seg aktoratets vitneførsel, og sa at:
"Økokrim har ingen direkte vitner" og "Aktors bevisførsel er en
blanding av teknisk kunnskap og kvalifisert synsing." Han kritiserte
Økokrims fokus, som hele tiden både under etterforskningen og
rettsforhandlingene har lagt stor vekt på det tekniske, som
kopi"beskyttelsen" (denne referentens karakteristikk), underforstått
at aktoratet hadde lagt all vekt på dette å "respektere en elektronisk
sperre" i stedet for å sørge for relevant bevisførsel.
Videre kom forsvarer Manshaus inn på den famøse uttalelsen fra
tidligere justisminister Hanne Harlem, som i sin tid kom med sterke
utsagn om hvilken skade Jon Johansen hadde påført næringslivet.
Manshaus' kommentar til dette var at minister Harlem dermed hadde
brutt mot uskyldspresumpsjonen.
(Og vi husker at det altså var ingen ringere enn landets
justisminister som gjorde dette)
Manshaus fortsatte: "Kryptering er, rent teknisk, en beskyttelse."
"Det er jeg enig i." Og videre: "Sakens kjernepunkt er at ettersom
DVD-spillere er alment tilgjengelig avspillingsutstyr nyter ikke DeCSS
noen beskyttelse etter straffelovens paragraf 145 annet ledd." Derpå
gjorde han et poeng av at den første og opprinnelige tiltalen mot JJ,
av 21. desember 2001, "inneholdt ingenting om hva som gjorde Jon
Johansens tilgang 'uberettiget.'" "Hva karakteriserer det uberettigede
eller urettmessige?"" spurte Manshaus, og svarte slik: "Det er
urettmessig innsyn hvis gjerningsmannen skaffer seg informasjon han
ikke er berettiget til å få," og fortsatte: "I dette tilfellet er
dataene - DVD-platen - ikke skaffet på uberettiget vis." Straffelovens
paragraf 145 er myntet på data man ikke skal ha adgang til,
understreket forsvareren.
Manshaus prosederte videre på at "har du berettiget adgang til
dataene, så har det ikke noe å si at det ligger en beskyttelse der."
Videre konstaterte han at "DVD'er er forgjengelige." Han beskrev
innholdsleverandørenes virksomhet på området slik: "Det man [dvs.
leverandørene] prøver å gjøre med CSS, er å utvide de rettigheter som
rettighetshaver har i forhold til gjeldende lovverk og de gjeldende
bestemmelser der."
Videre fremhevet Manshaus at det er "feil når Økokrim fremstiller det
slik at opphavsrettsinnehaver ikke har beskyttelse uten CSS. Her slo
han ettertrykkelig fast at den legale opphavsretten ligger fast
uansett og er reelt upåvirket av hvorvidt materialet er kopisperret
eller ikke.
Etter dette kom han inn på eksemplarfremstilling, og viste til
Åndsverkslovens paragraf 12, som sier at "Når det ikke skjer i
ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk
fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet
øyemed." Forsvarer Manshaus fortsatte med å si at "'privat' er en vid
definisjon, som omfatter også familie og venner." "For dataprogrammer
er bestemmelsene strengere, men også her gjelder at du har lov til å
ta en sikkerhetskopi." "Det samme må minst gjelde for DVD-plater."
Disse resonnementene brukte Manshaus for å vise at privat
eksemplarfremstilling har hjemmel i lov for derfor å underbygge at det
å sette seg i stand til å ta kopier ikke i seg selv bør være
straffbart. Han refererte videre til da videospilleren kom var
filmbransjen meget redd for ulovlig kopiering, og så for seg at hele
markedet skulle kollapse fordi det ble mulig for folk flest å foreta
videoopptak av opphavsrettsbeskyttede filmer.
Manshaus gikk deretter videre med å foreta en avgrensning i begrepet
"piratkopiering." Hans definisjon på dette var: "De tilfeller av
kopiering hvor det tas sikte på salg eller ervervsmessig utnyttelse."
Manshaus mente at Johansen ikke på noe tidspunkt hadde vist slike
hensikter, og viste her til det faktum at JJ etter eget utsagn nå
hadde i alt 175 DVD-filmer i sin private besittelse, med en snittpris
på 250 kroner.
Manshaus snakket også en del om DVD-spillere som er i handelen. Et
betydelig antall av disse er såkalt "sonefrie" slik at de kan spille
filmer fra de ulike soner som filmindustrien har delt verdens markeder
inn i for å kunne regulere tidspunktet for når en bestemt film slippes
på det aktuelle markedet. I følge vitnemål avgitt i den samme rett av
president og Chief Executive Officer hos DVD-CCA, John Hoy, var en
spiller som kunne spille DVD-plater fra flere regioner 'non-compliant'
og altså ikke godkjent av DVD-CCA.
Referentens kommentar: Her skal jeg legge til side spørsmålet om
hvordan det kan ha seg at en bransjeorganisasjon som ivaretar
filmindustriens interesser kan ha retten til å lage regler for hvordan
DVD-avspillere skal konstrueres, forsvarerens poeng er at den samme
Hoy også bekreftet at soneringsprinsippet er en del av de kriterier
som må være oppfylt for at DVD-CCA skal godkjenne den, på samme måte
som CSS er det. Ved at 'sonefrie' spillere selges i store antall, er
det klart at det omsettes utstyr som ikke er konstruert i
overensstemmelse med filmindustriens ønsker og DVD-CCAs bestemmelser,
selv om det i dette tilfellet gjaldt andre ting enn kopieringssperren
som også er en del av DVD-CCAs standarder for en 'compliant' spiller.
Forsvareren fortsatte så sine resonnementer rundt retten til privat
eksemplarfremstilling innenfor de skranker som loven setter. "Retten
til sikkerhetskopi vil uansett stå sterkere enn den alminnelige retten
til privat eksemplarfremstilling." "Man må ha rett til å ta en
sikkerhetskopi." Slik formulerte Manshaus seg, og fortsatte med å
beskrive hvordan Økokrim begrunnet det uberettigede i Jon Johansens
handling med at det har vært forutsatt at det skulle brukes
'autorisert' avspillingsutstyr, samt at kopibeskyttelsen skulle
respekteres.
Som svar på dette ga Manshaus et eksempel: "Johansen går inn i en
butikk og kjøper en film." Forsvareren fortsatte med å at etiketter og
liten skrift på en slik pakke ikke er bindende, og at "Denne form for
klausulering anerkjennes ikke av norsk rett." Han konstaterte videre
at "Content Scrambling System begrenser kjøperens rettigheter," og
mente at systemet er å likne med privat lovgivning. Manshaus
fortsetter: "Det virker som om Økokrim legger til grunn at JJ skal ha
inngått en avtale om hvordan han skal bruke produktet." Forsvareren
slo her fast at "man kan ikke bare forutsette en avtale."
Så fremhevet han at "JJ har aldri fremstilt kopier som har noen
økonomisk verdi," og at "tiltalen bygger på ikke eksisterende forhold,
og det foreligger ikke noe grunnlag for å si at noe av det JJ har
gjort er ulovlig." Han fortsatte med å si at "loven beskytter ikke
beskyttelsen," noe som var et sentralt moment for Manshaus. Paragraf
145, 2. ledd i Straffeloven beskytter data, men ikke den eventuelle
tekniske beskyttelsen, slo han fast. "Beskyttelsen er CSS. CSS i seg
selv er ikke beskyttet etter paragraf 145, 2. ledd. Nøklene ble heller
aldri inkorporert i DeCSS. Nomads nøkler var hentet fra
Xing-spilleren, og i Xing-spilleren foreligger ingen beskyttelse."
Dermed, konstaterte forsvareren, foreligger det heller ingen brudd på
noen beskyttelse. Nomad har ikke brutt noen beskyttelse." "Johansen
har ikke spredd nøklene, han har ikke distribuert noe."
Manshaus fortsatte: "Nøklene er et nytt forhold." "Dataene i den
opprinnelige tiltalen var filmene. Etter den nye tiltalen var det
nøklene." "Hvor er dataene lagret?" "Filmen, åndsverket, ligger på
platen, mens nøkkelen ligger i DVD- spilleren. Vi har altså å gjøre
med et helt nytt medium og et helt nytt forhold."
Nå kom Manshaus inn på påstanden fra aktoratet om at Jon Johansens
virksomhet har ført til skade for industrien: "Det er ikke ført bevis
for at JJ [dvs. hans virksomhet] har ført til noen omfattende skade,
faktum er at DVD er verdens raskest voksende medium."
Forsvarer kom nærmere inn på sikkerhetskopier som legitim grunn til å
kopiere. "Hvordan fungerer det dersom det er en kopieringssperre på et
datamaskinprogram?" spurte Manshaus, og fortsatte: "Retten til å ta
sikkerhetskopi kan ikke fravikes etter avtale, og det samme må gjelde
for film/DVD."
Etter dette kom Manshaus inn på tilbøyeligheten til å reagere på ny
teknologi og kanskje spesielt i forhold til Internett med nærmest
automatisk å tenke seg at nå er det oppstått en på alle måter radikalt
endret situasjon. Manshaus fremhevet at så ikke er tilfelle når man
snakker om loven og dens grunnlag. "Det er den gode gamle jusen som
gjelder." "Det er en tendens til at man, så snart det snakkes om
Internett og liknende, legger opp til at det er "helt nye
problemstillinger." Angående den foreliggende tiltalen uttrykte
Manshaus følgende: "Hvis den aktuelle handlingen ikke rammes av
lovteksten etter en rimelig tolkning, kommer heller ikke lovteksten
til anvendelse." Han sa videre: "Økokrims endring av tiltalen virker
desperat." "Selve handlingen er lovlig etter norsk lov, og det er
heller ikke slik at filmer som er blitt dekryptert dermed mister sin
beskyttelse," sa Manshaus under henvisning til at verket fortsatt er
like beskyttet av opphavsretten, og at de samme regler om hva som er
lov å gjøre med innholdet gjelder uansett.
Forsvarerens påstand ble dermed frifinnelse av den tiltalte, i det Jon
Johansen etter forsvarets oppfatning ikke hadde gjort seg skyldig i
noe straffbart etter tiltalen.
----
Nå var begge siders prosedyrer gjennomført, og hver side ble så
tildelt en sluttreplikk, først aktor, så forsvarer.
Aktors sluttreplikk:
Sunde begynte med å si: "Denne saken handler ikke om
datamaskinprogrammer, men om DVD-filmer. Jeg har problemer med å
forstå relevansen."
Deretter repliserte hun til Manshaus' konstatering av retten til å ta
sikkerhetskopier, og sa at denne retten ikke er absolutt. Her fulgte
hun opp forsvarerens henvisning til paragraf 39 h i åndsverksloven, og
ga uttrykk for at denne ikke gir noen egentlig rett til å ta
sikkerhetskopi, fordi den har ordlyden som følger: "Den som har rett
til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i
den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet." Sunde
ga uttrykk for at denne tilføyelsen som vesentlig, og resonnerte rundt
at det for en bedrift som jo har kritiske virksomheter kunne være
hensiktsmessig med en sikkerhetskopi.
Referentens kommentar: Aktor Sunde åpnet i løpet av dette
resonnementet ikke med ett eneste ord for muligheten for at det kunne
være viktig også for privatpersoner å foreta sikkerhetskopiering av
dataprogrammer, og hennes ytring ble derfor stående som en sterk
antydning i retning av at hun kunne tenke seg en strengere fortolkning
av denne paragrafen, en fortolkning som overlot til
produsent/leverandør av programmet å avgjøre hva som er "nødvendig for
utnyttelsen av programmet." Hvis den originale CD/DVD eller andre
medier går i stykker eller kommer bort, og heller ikke lar seg skaffe
på ny etter noen år, så har man betalt for ingenting, og programmet
kan selvfølgelig heller ikke utnyttes. Her er det selvfølgelig ikke i
forhold til noen form for digitalt materiale noen løsning å stole på
at leverandørene skal levere nye kopier. Leverandører og produsenter
kommer og går, og det eneste hensiktsmessige er at den som bruker et
materiale selv kontrollerer det. Det virket ikke som om Sunde tilla
noen av disse momentene dette noen betydning, og hun sa nok en gang at
"rettighetshavers valg må respekteres," med henvisning til kopisperrer
og dermed også legale hindringer mot kopiering dersom det er forbudt å
trenge igjennom en sperre på det materialet man selv har betalt for.
Med dette sa hun ganske klart i fra at at hennes standpunkt var at
rettighetshavers beslutning om å kopisperre materialet og hindre
kopiering måtte være overordnet andre hensyn, og ut fra konteksten ga
Sundes utsagn sterke indikasjoner på at hun ikke var fremmed for
tanken om at også den lovlige private kopiering ga for vid adgang til
å kopiere. Sunde henviste nemlig til noen NOU-hefter som hun hadde med
seg, og hvor det var konkludert med at kopiering foretatt av
privatpersoner og uten vinnings hensikt betraktes som et stort
problem. Disse heftene hadde Sunde tatt med seg som del av grunnlaget
for premissene i sin prosedyre, og de var meget interessante for alle
som er opptatt av en videre drøfting av disse spørsmålene.
----
Den avsluttende replikken gikk til forsvarer Manshaus, som innledet
med å si at sammenlikningen med dataprogrammer er fullt ut relevant
fordi det i begge tilfeller dreier seg om digitalt innhold, digitale
data, og dessuten fordi programvare av den type som er omtalt i
Åndsverkslovens paragraf 39 nyter et strengere vern enn filmer. Ut fra
en rettslig analogi var det derfor etter forsvarerens mening utvilsomt
at det måtte være en minst like stor adgang til å ta sikkerhetskopi av
filmer.
Manshaus fortsatte med å gi sterkt uttrykk for at det må være lov å ta
sikkerhetskopier av sitt lovlig ervervede materiale, og at dette må
være en selvfølgelig rettighet.
----
Etter denne siste runden var det at dommeren, Irene Sogn, kunngjorde
at dom som før nevnt skal falle den 07.01.2003 kl. 10:00, og retten
var hevet.
--
Per Inge Oestmoen, Norway