[Olug-list] Programheng - hva gjør man?

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
21 Dec 2002 14:02:56 +0100

On Sat, 2002-12-21 at 11:49, Per Inge Oestmoen wrote:

> I dag startet jeg KreateCD og skulle brenne en CD med naturfotografier
> igjen.
>
> Men dengang ei. Et vindu spratt opp, hvor det sto: "KreateCD is
> working. Calculating ISO 9660 size..."
>
> Der blir den stående. Hvordan killer man et program uten å restarte
> hele maskinen?

Først må du finne navnet på prosessen. Dette er nesten alltid det samme
som navnet på binarien du startet (kreatecd, antakelig). Kjør 'ps -A'
for å liste alle prosesser.

Dersom systemet ditt har et program som heter killall kan du bruke
dette; 'killall kreatecd'. Har du ikke killall må du finne prosess-IDet
fra output'en til 'ps -A', og bruke kill slik; 'kill 18736'.

Kjør så ps -A igjen bare for å undersøke at prosessen faktisk ble
killet. Kill bruker vel som default signalet SIGTERM for å kille en
prosess. Dette ber prosessen om å lukke filene sine og avslutte på en
noenlunde vettug måte. Dersom prosessen er såpass låst at den ikke
avslutter må du istedet kille den med signalet SIGKILL, slik;

kill -s SIGKILL 18736

eller hvis du bruker killall;

killall -SIGKILL kreatecd

--
Erik Grinaker
http://erikg.wired-networks.net

"To iterate is human, to recurse, divine"
  - Robert Heller