[Olug-list] SV: [Olug-list] OT? - Ociloscope til utlån, for å hjelpe medlem i nød???

Denis denis@startsiden.no
Mon, 10 Jun 2002 12:43:42 +0200

On Monday 10 June 2002 09:00 am, Stian Jenssen wrote:
> Hei!
>
> Kan virke som om minnet ditt er ødelagt. Prøv å bytte ram på hket. Ram som
> er ødelagt kan få frem mange merkelige feiler, kan tilsynelatende virke
> fint i 50% av tida eller mer. Hadde et liknende problem tidligere.
>
> Hilsen Stian

Jeg har selv hatt mystiske problemer i det siste.
Skulle teste ut ny distro hjemme (Gentoo, http://www.gentoo.org) og satte
igang kompileringsprosessen. Tidligere har maskina kjørt RedHat 7.3 og det
fungerte så fint som RedHat pleier å funke..

Første runde med install benyttet jeg en "stage3" tarball for basesystemet.
(Gentoo har 3 stages som tarballs på ISOen, den første er helt basic, der en i
etterkant kjører en rsync mot en sentral server, og så bootstraper
installasjonen (dvs kompilere glibc og en rekke basic tools), stage 2 har
noen flere libs og utils kompilert til binaries, mens stage 3 har det meste
klart.)

Stage 3 fungerte tilsynelatende fint, og etter noen timer mer kompilering
hadde jeg desktoper osv oppe, problemet var bare relativt obskure feil under
kompilering av diverse ting. Plutselig spiste gcc (2.95.x) opp alt minnet og
outputet bare blanke tegn.
Jeg eliminerte meg ned til at det kunne være min litt uheldige rsyncing og
oppgradering i etterkant som skapte dependencyproblemer, og bestemte meg
derfor å starte pånytt med en stage1 install istedenfor. (I tillegg hadde jeg
valgt å teste oppsett uten swapspace, og tenkte det og kunne være uheldig)

Stage1 gikk desto dårligere, rescue boot ok, stage1 tarball pakket ut,
bootstrapping begynte. Midtveis opplevde jeg samme typen kompilerproblem, men
denne gangen enda verre. Oppspist memory, resultat totalfrys..

Ettersom maskina ellers funker glimrende og stødig som bare det (altså med
RaudHatt 7.3 og Windoze XP) lurer jeg på hva årsaken(e) kan være ?

Jeg har noen teorier, men har ikke hatt tid til å teste de ut :

- Dårlig minne (merkelig ettersom RH og Windoz funker bra)
- For varm CPU (kompilering bruker jo til tider CPUen veldig intenst)
- Diskproblem (nesten utelukket ettersom alle installene ble gjort fra freshe
partisjoner og med forskjellige filsystemer (ext3 og XFS))
- Dårlig distro (tror ikke det heller, fungerer fint på en annen maskin på
jobben og er basert på compileityourself prinsippet..)

Noen som har innspill ?? Maskinen er fyi: athlonXP1800 (1.6GHz) DDR PC2100
(trur eg), IDE disk på VIA chipset, MSI KT266 Motherboard.. Vifta er en over
gjennomsnittskjøler med en stor fin kjøleribbe..

--
Denis Braekhus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no