[Olug-list] OpenOffice problemer

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Thu, 07 Nov 2002 19:52:56 +0100

Å skrive er vanskelig. Spesielt gjelder dette når skriveredskapen
lager krøll.

Jeg sitter her og har funnet ut at Kate ikke holder til annet enn små
dokumenter. Når jeg forsøker å sette inn en stor tekst som jeg har
skrevet tidligere, går det galt. Er dette en alminnelig erfaring,
eller er det noe som jeg gjør gæærnt, og som kan endres på? (Stor
tekst er alt fra fem sider til flere hundre sider, by the way. Selv
ikke et femsiders dokument klarer Kate å ta. Dette undrer meg; et
skriveprogram som ikke klarer å skrive.)

Vel, så går man over til OpenOffice.org Writer, som presumptivt er det
mest kapable skriveredskapet i hele Linuxdistribusjonen. Tenkte jeg.

Men, der var det nok nærmest fra asken til ilden. Hver gang jeg skal
lagre, får jeg vekselvis de to følgende feilmeldinger:

Feilmeldingsvariant 1:

" An unrecoverable error has occurred." "All modified text has been
saved and can probably be recovered at program restart." But alas, så
vel er det ikke. Ingenting blir lagret, og ved å trykke på OK går hele
programmet umiddelbart ned. Trykker jeg ikke på OK er OpenOffice
Writer likevel låst og fryst.

Feilmeldingsvariant 2:

"Error saving the document Untitled1:" "Wrong parameter." "The
operation was started under an invalid parameter." Jeg klikker OK, og
kræsjen er et faktum.

Men denne heller tvilsomme "moroa" stopper ikke med dette. Hva skjer
dersom jeg åpner et allerede eksisterende dokument, for så å gjøre
endringer og forsøker å lagre disse?

Jo, da kom denne feilmeldingen, som vi for sikkerhets skyld kan døpe
Feilmelding 3:

"Error saving the document russian_villages.txt." "Error creating
object." "The file could not be created." Jeg klikker på OK, og hele
greia går nedenom. Og alle de endringene jeg ville ha og har brukt tid
på går selvsagt fløyten.

Dette er enerverende. Det samme gjør seg gjeldende når jeg skal endre
på fargene i OpenOffice.org Writer. Da forsøker jeg å lagre et
template (mal er det vel vi kaller det på norsk, jeg har ingen norske
programmer på min PC) . Men hva skjer da?

Jo, da popper følgende feilmelding opp mitt i ansiktet mitt: "Error
writing document Untitled1 as template" "Write Error." "The file could
not be written."

Jeg greier ikke å lagre ett eneste dokument.

Hva er det egentlig som skjer, og "chto djelatj"? (Hva må gjøres?)

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.coldsiberia.org/