[Olug-list] Re: Hannemyr vs. Microsoft

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Fri, 11 Oct 2002 11:31:50 +0200

Denis wrote:

> Hvilke spørsmål kan vi og andre stille for å best belyse de faktiske
> problemene med Microsoft og deres internett klienter ?

Jeg oppfatter hva du vil frem til, og akkurat der stiller undertegnede
svakt siden jeg ikke har brukt Outlook siden 1996.

> Det er jo ikke alle som er like klar over de tekniske og politiske problemene
> med MS og deres programvare.. Dermed kan slike mainstream "events" brukt
> riktig hjelpe til å øke folks viten om problemene ..

Derfor er det at vi nok må dryppe dette inn, litt etter litt. Slik jeg
ser det er lisensbestemmelser og restriksjoner i programvaren de
virkelig fundamentale problemene. Men det er greit nok å også bruke
ting som sikkerhetssvakheter som vekkere. Jeg frykter imidlertid at de
tingene vil de snakke seg vekk fra med sedvanlig åleglatthet, mens de
nevnte fundamentale problemer kanskje går over hodene på mange av de
som ikke er "power users" og derfor vet mye om datamaskiner.

Det er for eksempel en stor ulempe at de fleste datamaskiner leveres
med preinstallert software slik at brukeren ikke med én gang
konfronteres med behovet for å vite hva hen gjør. Med preinstallert
programvare signaliserer man til brukeren at "dette trenger ikke du å
tenke på." Hvilket er en meget farlig holdning. Skal restriktive
lisensbestemmelser og begrensninger i programvaren slås tilbake, er
det nødvendig at brukerne skaffer seg kunnskap.

> Noen forslag ? :-)

Tro ikke at jeg er tapt bak en vogn nå. :-)

Du kan for eksempel hente stoff til flere argumenter her:

http://zdnet.com.com/2100-1104-961173.html

--
Per Inge Oestmoen, Norway
http://www.alpha-gruppen.com/