[Olug-list] Re: Hannemyr vs. Microsoft

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Sat, 12 Oct 2002 10:57:08 +0200

Thomas Gramstad wrote:

> Enig, men dette er ikke det eneste.  Her er en liste over det jeg
> synes er det verste ved Microsoft.  [...]

1. Jeg anser at dette med å kunne installere på sin egen datamaskin
uten avhengighet av et eksternt firmas kontroll og "tillatelse" er så
fundamentalt at vi gjør klokt i å kjøre beinhardt på dette som et
argument for hvorfor programvare som krever
registrering/produktaktivering må avvises kontant. Det naturligvis i
tillegg til alt annet, og din liste er som før nevnt en glimrende
oppsummering av enda flere helt sentrale ankepunkter mot Microsoft.

2. En meget god og avslørende illustrasjon av at Microsoft krever makt
og kontroll over sine kunder/brukere og deres datasystemer samtidig
som de føler seg truet av konkurranse og åpenlyst erklærer at de vil
arbeide politisk for å hindre konkurrenter i å vinne frem, finner vi i
de "udødelige" uttalelsene fra Jim Allchin som med fordel kan trekkes
frem i sammenhenger og situasjoner hvor det er relevant i en diskusjon
om både programvareindustrien generelt og Microsofts lisens- og
produktpolitikk spesifikt. Her kommer det så overmåte tydelig frem
hvordan man faktisk ikke tolererer å møte fair konkurranse fra et
annerledes og bedre konsept som gir brukerne tilbake retten til selv å
kontrollere sin programvare og sine datamaskiner:

http://news.cnet.com/investor/news/newsitem/0-9900-1028-4825719-RHAT.html?tag=ltnc

''Open source is an intellectual-property destroyer,'' Allchin said.
''I can't imagine something that could be worse than this for the
software business and the intellectual-property business.''

Greit å få det åpent bekreftet, at the "intellectual-property
business" handler om å frata kundene retten og muligheten til å velge
alternativer til Microsofts (og andres) restriktive
lisensbestemmelser, begrensninger i programvaren og kontinuerlige
trusler om straff.

''I'm an American, I believe in the American Way,'' he said. ''I worry
if the government encourages open source, and I don't think we've done
enough education of policy makers to understand the threat.''

Med andre ord: I møtet med en konkurrent ønsker man å påvirke
politikere slik at disse skal sørge for at Microsofts (og de andre
store programvareselskapenes) produkter favoriseres. Hvem er det
egentlig som er de reelle pirater og skurker, og som driver uærlig
spill i programvareverdenen?

I tillegg til alle sikkerhetsproblemene som følger med proprietær
programvare og lukket kildekode, overskrider Microsoft beviselig, selv
innenfor et lovverk som gir Microsoft og deres softwaremodell maksimal
beskyttelse, hele tiden grensene for det lovlige og etisk akseptable,
noe som er til stor skade for både konkurrenter og brukere. Dette
kommer så på toppen av det intense og kyniske ønsket om å kontrollere
og bestemme over din og min bruk av våre datamaskiner.

--
Per Inge Oestmoen, Norway