[Olug-list] To aktive nettkort på en maskin

Erik Grinaker erikg@wired-networks.net
11 Aug 2003 12:56:14 +0200

On Mon, 2003-08-11 at 12:23, Denis Braekhus wrote:
> Holder på å sette opp litt avansert lastbalansering, og i den prosessen skulle
> jeg gjerne konfigurert opp debianboksene mine til å ha to aktive nettkort med
> to forskjellige IPer (men helst på samme subnett).
> Switchene vil ta seg av jobben med å kun bruke ett av interfacene av gangen.

Jeg er litt usikker på hvordan man skal løse akkurat det du prøver å
gjøre, men du vil vel sannsynligvis få problemer med å få sendt pakker
ut fra boksen din. Tror ikke du kan sette default gateway på mer enn ett
interface, men har ikke så mye erfaring med akkurat dette.

Hvis jeg forstår deg rett så prøver du å kjøre load-balancing i
switchene? Men det kan kanskje være en tanke å kjøre load-balancing på
selve host'en istedet, ved å bonde flere NICs sammen til ett logisk
interface. Sjekk dette dokumentet for mer info:

/usr/src/linux/Documentation/networking/bonding.txt

--
Erik Grinaker
http://erikg.wired-networks.net

This signature has been rot13-encrypted twice, reading it is illegal
under the terms of the DMCA.