[Olug-list] medialinux

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Thu, 28 Aug 2003 16:35:28 +0200

Denis Braekhus wrote:

> På videosiden er det vel mer spennende ting, og 3D Modellering er også rimelig
> bra på Linux (Blender). Men MIDI og sampleredigering er ennå laangt bak
> _dessverre_ .. I tillegg skulle jeg inderlig ønske jeg kunne nok C til å
> hacke på Gimp og gjøre den om til å ligne mer på Photoshop. Skjønner at det
> ikke er fokus, men i forbindelse med migrering av brukere er det _litt_
> vanskelig å lære noen alt på nytt :-/

Når det gjelder GIMP, er ikke problemet at GIMP ikke ligner nok på
Photoshop, men at programmet mangler sentral funksjonalitet.

Følgende er helt sentralt:

1. Bedre Unsharp Mask. I Photoshop er både Radius og Amount langt mer
fingraderte, mens GIMP (1.2.3) på ingen måte gir de samme
justeringsmulighetene. Jeg har hørt at dette skal være forbedret i
1.2.4 og 1.2.5, men har pga. dependencies ikke klart å installere
1.2.5 på min SuSE 8.2. Men i Photoshop kan Radius justeres fra 0.1, og
Amount går fra 0-500. GIMP er grov og primitiv i forhold, og jeg har
ennå ikke klar å få en TIFF-fotofil til å bli et skarpt bilde i GIMP.

2. GIMP mangler støtte for 16-bits filer. Hvilket innebærer at man må
operere på 8-bit selv om et bilde er så undereksponert at man må bruke
kurveverktøyet kraftig for å rette opp skyggene, eller som trenger
kraftige fargejusteringer. Med GIMP er man altså låst til 8-bit, og
det gir langt mindre spillerom.

3. GIMP mangler støtte for LAB-color. For et optimalt resultat av
oppskarpingen (gitt at et godt skarphetsfilter er på plass i
programmet) bør man konvertere til LAB og skjerpe opp
Luminance-kanalen slik at fargene blir mest mulig rene. Men GIMP har
jo ikke LAB.

4. GIMP har ikke CMYK. Dette er ikke like alvorlig, fordi CMYK'ing kan
foretas i trykkeriet hvor fotografiet skal trykkes, men det er likevel
ønskelig.

Er det noen av dere som har de nødvendige kontakter til å avstedkomme
en inkludering av nevnte sentrale funksjonalitet i GIMP?

Det må her også nevnes at Photoshop etter sigende skal belemres med
Product Activation. Vi bør avvise programvare som det er umulig å
bruke uavhengig av programvareprodusenten, og som altså er avhengig av
eksistensen og tilgjengeligheten av en aktiveringstjeneste for hver
gang programmet skal installeres nå og i fremtiden.

Hvis GIMP så kunne bli et jevnbyrdig alternativ for fotografer, kommer
svært mange til å begynne å bruke dette programmet, og Adobe vil møte
hard konkurranse og kan bli tvunget til å oppgi sine restriksjoner.

I tillegg vil fri programvare få et markant oppsving - mange driver
med fotografi, og flere blir det fordi digitale kameraer av
forskjellige typer blir stadig mer utbredt. Hvis derfor et fritt
alternativ blir funksjonelt og kan brukes til seriøst fotografisk
arbeide, blir det en betydelig vitamininnsprøytning for fri programvare.

Det er følgelig meget viktig at det blir utviklet en skikkelig GIMP.

Per Inge Østmoen, EFN
http://www.efn.no/