[Olug-list] Linux LiveCD

Jan Frederik Solem janso at powertech.no
Tue, 02 Dec 2003 22:09:21 +0100

De siste dagene har jeg pr=F8vd ymse LiveCD-alternativer:

Knoppix 3.3 beta  - http://www.knoppix.org/=20
Morphix 0.4-1     - http://www.morphix.org/=20
Freeduc 1.4.1     - http://www.ofset.org/freeduc-cd/
NordiKnoppix      - http://www.spist.no/nordic_knoppix=20
MandrakeMove rc   - http://www.mandrakelinux.com/en/mandrakemove/

Bortsett fra MandrakeMove (som med sin beta/rc vel ikke er helt p=E5 h=F8=
yde
med Knoppix) er alle basert p=E5 Knoppix, som igjen er basert p=E5 Debian=
.
Om jeg ikke tar helt feil. Takk til Nina Sundqvist for indirekte =E5 tips=
om NordiKnoppix via Linux-veiviseren!

I utgangspunktet var motivet =E5 redde data fra en PC som en tidligere
kollega hadde kj=F8pt med seg fra jobben - uten =E5 f=E5 med seg
administratorpassordet (som den gamle driftsansvarlige nektet =E5 gi
henne, siden han brukte det samme passordet flere steder). Det fungerte
greit =E5 boote opp med Knoppix og s=E5 kopiere NTFS-data over til en
ekstern harddisk (en Maxtor-sak med b=E5de FireWire og USB-tilkobling).

<digresjon>
L=F8sningen p=E5 ovenst=E5ende problem ble tilslutt =E5 bruke en annen Li=
veCD:
   Trinity Rescue Kit 1.1 - http://trinityhome.org/trk/
som kan nullstille administrator-passord i Windows NT/2000/XP.
Jepp, det virket... :-)
</digresjon>

Min problemstilling n=E5 er =E5 velge LiveCD som kan spres til venner og
kjente for at de skal kunne pr=F8ve ut Linux. Nevnte Windows 2000-offer o=
et uavhengig Windows 98-offer (en gammel installasjon, som etter flere
virusangrep og mye leik og moro med spill for barna er... ustabil, kan
man si) kan nemlig v=E6re interessert i et alternativ.

Noen som har erfaringer med og preferanser for dette? Noen som reiser
rundt med en LiveCD og USB-n=F8kkel istedenfor =E5 dra p=E5 en notebook?

- Jan Frederik Solem

P.S. Skolelinux Hjemme-PC-profil later til =E5 ha d=F8dd ut etter at
NITH-studentene ble ferdige med oppgaven sin i mai 2003 - jfr.
http://developer.skolelinux.no/info/studentgrupper/2003-NITH-HjemmePC/Hje=
mmePC.html
Eller er det noe som skjer med dette? Tanker om =E5 adoptere eller
tilpasse NordiKnoppix for dette form=E5let istedenfor?