[Olug-list] Hostname - hvordan endrer man det?

Per Inge Oestmoen pioe@coldsiberia.org
Tue, 25 Feb 2003 03:18:26 +0100

Petter Reinholdtsen wrote:

 > [Per Inge Oestmoen]

 > Det er vel det samme som ligger i /etc/hostname, og hvis innhold
 > brukes som parameter til 'hostname' ved boot.  (Dette er Debian).
 > Forsøk følgende som root:
 > hostname nytt-og-fint-hostname
 > hostname > /etc/hostname

Nei, ikke Debian. Nå hadde jeg gitt etter for det formidable
gruppepresset i OLUG, og installert Mandrake 9 på denne disken. Her
fant jeg ikke noen fil under /etc/ ved navn "hostname," men jeg klarte
å finne frem til en /etc/sysconfig/network. Der endret jeg Hostname,
og så var det gjort.

Men jeg opplever at Mandrake går sirupstregt. SuSE 8.1 gikk mye
raskere, noe som gjelder oppstart og kjøring av alle programmer, Dette
gjelder til og med filoverføring med FTP, som går ubegripelig tregt i
Mandrake 9. I Mandrake kan jeg starte GFTP eller et annet FTP-program,
og innlogging og bekreftelse på at man er "inne" tar et titalls
sekunder. Ja, alt jeg gjør i Mandrake krever atskillige sekunder før
funksjonen utløses, enten det er filoverføring eller start av
Konqueror. I SuSE tok alt dette et sekund.

Nei, jeg tror ikke et øyeblikk at Mandrake er så dårlig. Det er nok
meg som har kjørende noen services som heller burde vært avslått, men
som Mandrake satte opp som default under installasjonen.

Problemet er bare å finne ut hvor feilen ligger, dvs. hva som må
endres. At pålogging til en hvilken som helst FTP-site tar mange
ganger så lang tid som med SuSE-installasjonen bør gi en pekepinn-?

--
Per Inge Oestmoen, Norway