[Olug-list] Linux som Windows print server

Nicolai Langfeldt janl@linpro.no
Wed, 16 Jul 2003 23:02:35 +0200

Trond Kringstad wrote:
> Hei,
> jeg er interessert i å finne ut hvordan en kan sette opp Linux som en
> Windows
> print server, og samtidig få mye av den samme funksjonaliteten som i en
> Windows
> basert printserver. Jeg tenkter mest på den delen hvor serveren 'deler
> ut' drivere
> automatisk til klientene og de kan se køer etc

http://ldp.linux.no/HOWTO/SMB-HOWTO.html og antaklig også
http://ldp.linux.no/HOWTO/Windows-LAN-Server-HOWTO.html.  Det er utrolig
hva som er dokumentert i HOWTOer.

Hva skal de se på printer køen etter?  Utskriften kommer når den kommer >:-)

Et sted jeg jobber og har w2k på desktopen - ved siden av Linux - så ser
det ut til at jeg bare kan se den lokale printkøen på w2k boksen min,
ikke på serveren.  Men jeg kan jo ikke w2k så hvem vet...

> Jeg ser at en del leverandører av hardware leverer linuxbaserte print
> servere med
> web gui for administrasjon.

webmin? http://www.webmin.com/ Ser jammen ut til at de støtter både lpr
og Samba.

> Er det noen som har noe erfaring rundt dette temaet?

Det virker. O:-)

Nicolai