[Olug-list] RH80 og apt-get/synaptic

Simen Gaure olug@gaure.no
14 Jun 2003 22:05:34 +0200

fre, 2003-06-13 kl. 16:05 skrev th:

> Bare en tanke s=E5nn etterp=E5:
> Er det smart =E5 disable up2date n=E5 som jeg bruker apt-get?

Du kan vel godt ha up2date g=E5ende, s=E5 f=E5r du beskjed n=E5r det er noe
nytt, men jeg tror det er lurt =E5 bruke kun en dings for =E5 laste
ned/installere. (Selv om det i teorien skal virke =E5 blande).

Jeg har hatt problemer med deadlocks i rpm-databasen n=E5r jeg har brukt
flere forskjellige s=E5nne greier; i mitt tilfelle apt og Ximian Red
Carpet (som for=F8vrig kan anbefales).  Med mitt d=E5rlige karma har jeg av
og til slike problemer med synaptic ogs=E5, men etter en del roting p=E5
nettet fant jeg ut at jeg da helt enkelt kan kj=F8re lsof for =E5 se hvem
som har =E5pne filer p=E5 /var/lib/rpm, kverke disse prosessene, slette
/var/lib/rpm/__db* og kj=F8re en rpm --rebuilddb; en fullkomment =E5ndssvak
=F8velse som burde v=E6rt totalt un=F8dvendig.

Simen Gaure