[Olug-list] Endre navn på NIC

Kjetil Borthen kjb@chello.no
Fri, 9 May 2003 22:56:04 +0200

Jeg har en burk med RedHat9 hvor jeg har 2 nettverkskort. Et av de er et
standard PCI-kort som lett ble detektert under installasjonen. Det andre er
et trådløst USB-kort som jeg har installert i ettertid (usbvnetr.o fra
Atmel). Greia med RedHat (og linux?) er at først blir netkort lasta og så USB
(og pcmcia), dermed blir det kluss? (stemmer ikke det?). Resultatet hos meg
er ivertfall at PCI-NIC'et blir eth0, og det blir jaggu USB-kortet også.
Dermed funker ingen av kortene (selv om ifconfig/iwconfig ikke sier at noe er
galt). Men om jeg plugger ut USB-kortet under boot'ing og plugger det i
etterp er alt såre vel (eth0 og eth1). For konfigurasjonen av USB-kortet kan
man tilsynelatende skrive inn eth<what ever> i konfig'en uten at det har noen
betydning...
Jeg har også prøvd å endre PCI-kortet til eth1 i modules.conf uten at det
hjalp noe særlig.

Noen som har noen hint?

mvh
Borth.