[Olug-list] Hva ønsker vi av OLUG?

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Fri, 07 Nov 2003 03:02:26 +0100

Joachim Mæland wrote:

> Vil egentlig lodde stemningen for noen tanker rundt utbredelse av Linux
> og hvordan vi i OLUG kan bidra til å fremme denne.

Fortjenstfullt.

> Status sett med mine øyne:

> Svært mange har problemer med å se Linux som et 100% alternativ på
> arbeidsstasjoner, men få har problemer med å akseptere Linux som en
> brukbar tjenerplattform.

At dette er situasjonen, er helt naturlig ut fra at Linux er et ungt
system og ikke minst et helt nytt konsept for utvikling og
distribusjon av programvare, og at det nødvendigvis må ta en god del
tid for Linux å vinne frem på de private datamaskiner. Det er en
utfordring at Linux fortsatt hovedsakelig betraktes som et system for
tjenermaskiner, men på den annen side gjør dette at stillingen er
blitt befestet fordi tjenermaskiner er helt sentralt for eksistensen
av Internett. Med det som springbrett kan neste trinn komme -
erobringen av større andeler av desktopen.

> Linux <> Veslemyk får ofte nærmest religiøse undertoner, samtidig som
> "alle vet" at sameksistens er det mest nærliggende, i alle fall de
> nærmeste årene.

Vi bør ikke se det som noe nederlag at svært mange, meg selv inkludert
(pga. at bilderedigering under Linux ennå ikke er helt på topp dersom
man skal lage bilder av meget høy kvalitet), bruker både Windows og
Linux. Å forvente at Microsoft og annen proprietær programvare skal
kastes over natten, ville virke mot sin hensikt. Slike prosesser må ta
tid.

> 100% utskifting av W$, til fordel for Linux, er et langt større skritt
> enn flertallet vil/kan ta i dag.

Det er bare naturlig, og ingenting å være lei seg for. Hva vi kan
gjøre, er å peke på fordelene med Linux, og å gjøre det både ved å
fremheve Linux' fortrinn og rette søkelyset på de proprietære
programmenes ulemper.

> Linux er langt bedre og billigere en W$ til en rekke spesialiserte
> oppgaver. (Mail, Samba, WWW, FW for å nevne noe)

Selv skriver jeg uten problemer lange og komplekse dokumenter i de
programmene som er tilgjengelige under Linux. Skrivning er dermed
ivaretatt. Lydinnspilling likeså. Realistisk sett er det bare få
arbeidsoppgaver som ikke kan utføres med adekvate verktøy under Linux.

> Eksempler på konkret bruk av Linux-bokser, sammen med Wintendoer, gjør
> "innsalg" av Linux enklere.

Sikkert nok. Poenget er at flere må få mulighet til å bli kjent med
systemet.

> Kunnskap om integrering av Linux og Windoze er kunnskap som egentlig er
> svært relevant i forhold til virkeligheten, (i alle fall slik jeg
> oppfatter den).

Så ubetinget. Dette er den beste innfallsporten til å skaffe seg de
erfaringer som setter en i stand til å velge på grunnlag av egen
kunnskap.

> Siden kunnskap om Linux og Linuxdrift er en mye bedre advokat enn
> allverdens argumentasjon, bør målet være: "En Linux-boks til alle", ikke
> "Kast ut Veslemyk, til fordel for Linux".

Dette resonnementet er etter mitt skjønn helt korrekt. Alle har vi
måttet lære å krabbe langs gulvet, før vi lærte å gå.

> OLUG bør fokusere sterkere på praktisk bruk av Linux i faktiske
> produksjonsmiljø, og tenke mer på integrasjon mot Wintendoer, enn ren
> utskifting.

Igjen, før en fullstendig utskiftning eventuelt kan skje må folk
tilegne seg praktisk erfaring med bruken av Linux.

> Noen spørsmål:

> Er vi interessert i å lære hvordan vi kan få Linux-bokser og
> Windoze-burker til å spille på lag?

Ja. Spesielt ettersom det må antas å føre til at flere forsøker Linux.
At det for manges vedkommende, i det minste til å begynne med, blir
som et system som lever side om side med Microsoft, må være et svært
stort fremskritt i forhold til alternativet.

> Kan endret fokus gi Linux mer gjennomslagskraft?

Personlig er jeg ikke i tvil om at en av de viktigste årsaker til at
Linux ikke har en større utbredelse på desktopen, er at man har
forsømt å fokusere i tilstrekkelig grad på ufriheten, restriksjonene
og begrensningene i proprietær programvare. Den ene grunnen til at
undertegnede nå hovedsakelig bruker Linux er at jeg ikke kan finne meg
i å ha programvare på min maskin som en produsent når som helst kan
nekte meg å bruke - fordi lisensen gir mulighet for det, noe som er
antatt en særdeles alvorlig form i og med Product Activation. Nettopp
Product Activation ble for meg den avgjørende tungen på vektskålen, og
jeg er neppe alene om å mene at det prinsipielt aldri kan aksepteres
at programvare skal være avhengig av aktivering/registrering eller
spesifikke oppkoplinger til en programvareleverandørs tjenester for å
installeres og brukes. Når mange likevel synes å godta tingenes
tilstand uten å protestere skyldes det tre ting:

* De har for få kunnskaper om datamaskiner og programvare.
* Det er ingen som gjør dem oppmerksomme på situasjonen.
* De vet ikke om alternativene, eller de vet om dem, men er påvirket
av propagandaen om at Linux er et tjener-operativsystem som ikke egner
seg for desktopen. Derfor lar de seg fange, når de ikke får øye på noe
alternativ.

Enda en faktor er "piratkopieringen" av programvare, som har gjort at
mange gir blaffen: "Hvorfor skal vi bry oss om fri programvare, vi har
da aldri betalt for programvare uansett. Dette med Linux angår derfor
ikke oss."

Samtidig gjør "piratkopieringen" at en del mennesker som ellers aldri
ville tolerert programvareindustriens overgrep mot sine kunder
likevel aksepterer dem, fordi programvareselskapenes representanter er
svært belevne og klarer å fremstå som troverdige selv om de i
realiteten er grenseløst kyniske og hensynsløse. "Piratkopieringen" er
i virkeligheten til stor og uvurderlig hjelp for
programvareindustrien, fordi de kan dekke seg bak den når de vil
innføre nye begrensninger og restriksjoner - og dermed vrir de seg
unna at det er de selv som er de virkelige piratene som i økende grad
krever at deres kunder skal betale for ingenting. Det er god grunn til
å mene at dersom man betaler for en vare som kontrolleres av
produsenten etter kjøpet, og som heller ikke kan brukes uavhengig av
produsenten, så har man betalt for ingenting. Å kreve at noen skal gi
fra seg sine penger uten at de får noe substansielt tilbake eller noen
som helst råderett over hva de betaler for, må kunne kalles reell
piratvirksomhet.

Etter min vurdering vil det være hensiktsmessig for utbredelsen av
Linux at det blir fokusert langt mer på Product Activation,
lisensbestemmelser, brukerrettigheter, og at du med Linux og fri
programvare faktisk har lov til å gjøre det aller meste av hva den
proprietære delen av programvareindustrien bruker større og større
ressurser for å hindre at kundene du gjør. (Og vi vet hvem som må
betale - dyrt - for de innebyggede begrensningene.)

Samtidig er det nøyaktig like viktig med opplæring av bruk av Linux i
det daglige. All verdens informasjonsvirksomhet faller naturligvis på
stengrunn dersom den ikke pares med at brukere får erfaring med
bruken. Alt tilsier at dette skjer mest effektivt gjennom at vi
oppfordrer til en myk overgang og gjerne til bruk av begge systemer
parallelt.

Den proprietære programvareindustrien har blitt angrepet av
elefantsyke; og deres sentraliserte utviklingsmodell trenger en
konstant og stor tilførsel av inntekter for å opprettholde
virksomheten. Dette fører med seg at de satser meget hardt på "strong
protection of intellectual property." Dessverre leder denne
"beskyttelsen" til at kundenes rettigheter overkjøres, og at
programmenes bruksverdi og brukssikkerhet ødelegges. Hvis du ikke kan
installere og kjøre programmet uten produsentens "tillatelse" har du
ingen sikkerhet for om og hvor lenge du vil kunne bruke det. Hva mer
er, du har dermed ingen sikkerhet for at du vil kunne få tilgang til
egne data i fremtiden.

Med Linux og fri programvare elimineres programvareindustriens
utilbørlige kontroll over våre datamaskiner, og vi gjenvinner
kontrollen over våre egne arbeidsverktøy. Dette er et helt
fundamentalt faktum, som må være selve kronargumentet for fri
programvare.

Hvis vi derfor kan få et økende antall mennesker til å forsøke Linux,
og gjerne i sameksistens med Windows, vil de raskt oppdage forskjellen
mellom fri programvare og programvare som er belemret med
produktaktivering, utålelige lisensbetingelser og straffetrusler som
det ultimate riset bak speilet. Ja, selv om du har betalt for et slikt
restriksjonsbelagt program er det strengt forbudt og /straffbart/ å
gjøre noe med det for å ta vekk produktaktiveringen.

Med Linux kan du installere så mange ganger du vil, og ingen kan
hindre deg i det. Du kan installere i dag, i morgen og om ti år om du
vil, så lenge du har en maskin som kan kjøre programmet. Der er ingen
produktaktivering, ingen utløpsdatoer. Du installerer og bruker
programvaren så ofte og så mye du vil. Du kan til og med kopiere
programvaren uten å risikere å bli straffet. Alt dette burde være en
selvfølge med all programvare, men er det altså ikke med proprietær
programvare, og begrensningene er øket i de senere år. Med
produktaktiveringen som både Microsoft, Adobe og Macromedia har
innført på de fleste av sine produkter og som støttes av Business
Software Alliance, har det blitt tydeliggjort at programvaren er ufri.
Den kontrolleres av leverandøren /etter/ at kunden har betalt.

Det overfornevnte er en uhyre tungtveiende grunn nok til å bruke Linux
mer og mer. Men, nye ting krever innkjørings- og tilvenningsperioder.
Når stadig flere datamaskineiere prøver å bruke både Linux og
Microsoft og slik snuse på det frie alternativet, vil de automatisk
erfare hva som er fri og og hva som er ufri programvare, og de vil
uunngåelig trekke sine konklusjoner og gjøre sine fremtidige valg på
grunnlag av dem.

--
Per Inge Oestmoen, Norway