[Olug-list] Hva ønsker vi av OLUG ?

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Tue, 11 Nov 2003 16:54:41 +0100

John L. Fjellstad wrote:

> Helt enig her.  F.eks. i USA, der jeg bodde (Silicon Valley), så hadde den
> lokale LUGen en installfest en gang i måneden.  Aner ikke hvor realistisk det
> er å ha noe lignende Oslo, siden jeg ikke vet hvor stor Linux interessen er i
> Norge.

Det kan ikke herske tvil om at en vesentlig del av virksomheten for en
Linux User Group må være å bidra til å øke utbredelsen av Linux.

Nå vil det være for mye forlangt at LUG'ene i tillegg til den rent
tekniske virksomheten som består i å diskutere installasjon,
konfigurasjon og drift av Linux-systemer skulle drive omfattende
politisk virksomhet av mer utadrettet karakter. Selvsagt er det bra
hvis noen gjør dette, men en brukergruppe må nok primært være et sted
hvor selve den praktiske bruken av Linux drøftes og vektlegges.

Derimot bør veiledning til nye Linux-brukere være helt sentralt dersom
målet er å få /flere/ til å bruke Linux. Vi bør derfor markere at "hos
oss kan du få veiledning i hvordan du skal kunne anvende Linux."
Installfester og sammenkomster hvor dette er i fokus er derfor viktig.

Noen vil muligens mene at de "mer avanserte" Linux-brukerne vil få det
kjedelig hvis det "elementære" får for bred plass. Til dét er to ting
å si. For det første bør det ikke være noe i veien for å diskutere
avanserte emner. Samtalen og ordet er frie. For det annet lærer vi
alle sammen. For det tredje, og enda mer vesentlig: For en forening
som har som mål å hjelpe hverandre i bruken av Linux er en sentral del
av denne hjelpen å hjelpe de som i dag ikke bruker Linux, men som har
hørt om det og lurer på hva det er, til å oppdage systemet og dets
fortrinn. Dette innebærer en viss promotering av Linux, men da nært
knyttet til vårt tilbud om et sosialt fellesskap hvor Linux-bruken
står i sentrum og hvor mennesker kan lære mer.

Vi må stikke fingeren i jorden, og være klar over at den proprietære
programvareindustrien gjør alt den kan for å stoppe utbredelsen av
Linux til skrivebordet. De ønsker at Linux skal være et
nisjeoperativsystem for tjenermaskiner.

Vi må som et svar på dette henvende oss til vanlige mennesker og gjøre
det lettere å starte. Vi må vise folk at de usannhetene som fremføres
av programvarehusene og deres allierte ikke medfører riktighet. Folk
som aldri har sett en Linux-boks sier at "Linux er ikke brukervennlig
nok." Når jeg spør konkret hvorfor ikke, kommer det et svevende svar,
og det er tydelig at her har vi med myter å gjøre. Noen ganger kommer
den ledsagende påstanden om at "Linux er bra på tjenermaskiner, men
uegnet på skrivebordet på folks hjemmemaskiner." Heller ikke dette kan
de begrunne, og de som faktisk har prøvd vet at det er helt feilaktig.

Linux virker meget bra, og uten lisenstvangstrøyer, produktaktivering
og straffetrusler. Ja, det er endog tillatt å kopiere det og gi til
naboen, kameraten eller kjæresten. Dette er de evige grunnene til å
starte med og å bruke Linux. De må vi utnytte.

Vi må ta konsekvensen av at det aller viktigste for at Linux skal
kunne få større utbredelse og innflytelse i dataverdenen er at Linux
for alvor gjør sitt inntog på desktopen. Da må vi kunne fungere som et
faglig og sosialt knutepunkt hvor helt vanlige brukere kan komme i
gang med Linux og lære seg dette systemet.

Per Inge Østmoen