[Olug-list] IKT-Norge

Jan Frederik Solem janso at powertech.no
Thu, 13 Nov 2003 13:26:20 +0100

Legger merke til at www.ikt-norge.no bruker ASP (ser noen .asp-sider, og
Netcraft viser at de bruker Microsoft-IIS/5.0 p=E5 Windows 2000 hos
Telecomputing Norway AS) p=E5 sin webserver.

"IKT-n=E6ringens interesseorganisasjon" er ikke akkurat noe godt eksempel for
n=E6ringen her. En ting er at de benytter Windows, det f=E5r n=E5 s=E5 v=E6re. Men
adskillig verre er det med deres fancy Javascript-meny. Den lar seg hente opp
i Opera for Linux (med "Identify as Opera" - OK), ser merkelig ut i Konqueror
(bortsett fra at de ikke har samsvar mellom sidenes oppgitte og virkelige
tegnsett, ikke bruker HTML entities, noe som gj=F8r at =E6=F8=E5 kommer opp som sm=E5
firkanter), og ikke kommer opp i det hele tatt i Mozilla & Galeon. De har
antagelig ikke h=F8rt om WAI-retningslinjer - Web Accessibility Initiative,
www.w3.org/WAI/ . Noen som kjenner noen i Blindeforbundet - som har god grunn
til =E5 reagere n=E5r deres medlemmer faktisk blir utelukket fra tilgang til
informasjon?

Apropos Blindeforbundet, s=E5 ble jeg veldig imponert f=F8rste gang jeg
installerte SuSE Linux - og s=E5 at systemet sjekket om systemet hadde noe
braille-device  koblet til! (Braille =3D blindeskrift; det finnes "skjermer" med
punkter som st=E5r ut eller ikke, og som dermed kan leses med fingertuppene).

- Jan Frederik Solem

Jan Frederik Solem
Private e-mail: janso@powertech.no