[Olug-list] IKT-Norge

Jan Frederik Solem janso at powertech.no
Fri, 14 Nov 2003 10:44:45 +0100

>Kommer opp her i Mozilla Firebird 0.7, Og =E6=F8=E5 kommer ogs=E5 opp. Er du sikkert
>p=E5 at du har riktig fonter installert?

=E6=F8=E5-problemet ble observert i Konqueror. Og javascript-problemet i Mozilla 1.4
(og Galeon) p=E5 Mandrake 9.2. Mozilla Firebird 0.7 har vel nyere kode, om jeg
ikke tar feil? Masse fonter installert.

Det verste er imidlertid, for =E5 presisere det, at javascript- og flash- og
applet-menyer som eneste mulighet for navigering overhodet ikke forholder seg
til WAI. En bransjeorganisasjon for IKT burde naturligvis v=E6re forbilledlig i
s=E5 m=E5te, selv om man kanskje ikke er underlagt de samme krav til
tilgjengelighet som nettsteder innen offentlig forvaltning m=E5 v=E6re.

I offentlig forvaltning b=F8r det forresten ryddes opp i forhold til nedlastbare
skjemaer - som b=F8r v=E6re tilgjengelige i PDF og SXW (OpenOffice.org /
StarOffice) i tillegg til Word-format. Dette er ikke f=F8rst og fremst (eller
bare) en Linux-sak, selv om det naturligvis er viktig for Linux-brukere.

>Ikke at siden validater, men s=E5 er den jo ogs=E5 skrevet i VisualStudio (f=F8rste
>gang jeg har sett en webside skrevet i VisualStudio)

Visual InterDev eller hva det heter, da? Det har jo eksistert en stund. Jeg
kjenner noen som gikk p=E5 kurs om det i sin tid - men brukte det aldri i
praksis.

- Jan Frederik Solem

Jan Frederik Solem
Private e-mail: janso@powertech.no