[Olug-list] IKT-Norge

Jan Frederik Solem janso at powertech.no
Fri, 14 Nov 2003 12:18:59 +0100

>Nope, har ikke noe problemer i Konqueror heller.

Hmmm... Kanskje jeg m=E5 gj=F8re alvor av tankene om =E5 foreta en ny-installasjon
av MDK 9.2. Min installasjon er opprinnelig en 9.2 RC1 som er oppdatert fra
Cooker frem til release, og det er nok ikke helt det samme... B=E5de det jeg s=E5
p=E5 OLUG-m=F8tet i oktober, og screenshots i siste Linux Format (der MDK 9.2
for=F8vrig f=F8lger med p=E5 DVD'en) avviker nemlig fra det jeg ser p=E5 min egen
skjerm.

>Nei, det verste at den ikke forholder seg til standarden i det hele tatt.
>Bare pr=F8v =E5 kj=F8r den gjennom validator hos www.w3.org.  N=E5r den ikke engang
>gj=F8r det, s=E5 kan man ikke forvente noe, etter min mening.

Jo, jo. Enig i det.

>Og hva er IKT egentlig?

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Jeg var ogs=E5 veldig forvirret da
denne nye forkortelsen dukket opp for en fem =E5rs tid siden.

>Jeg er enig at PDF b=F8r v=E6re tilgjengelig, men jeg er ikke enig i
>OpenOffice.org formatet. Er den stort nok til at man m=E5 bruke den?  Hvorfor
>OpenOffice formatet og ikke SuperOffice formatet eller KOffice formatet eller
>hva som er standard Office pakke i Gnome for tiden, eller gs?

Er det bare hype, eller...?:-) Selv om Abiword (som jeg tror er standard i
Gnome) ikke er =E5 forakte, s=E5 later det til at det er OpenOffice.org som er i
vinden - og som ogs=E5 er blitt oversatt til bokm=E5l og nynorsk av
Skolelinux-prosjektet. Et viktig poeng er vel at OpenOffice.org kj=F8rer p=E5 b=E5de
Windows, Linux, Solaris og Mac OS X, at programmet er oversatt til en mengde
spr=E5k, og at det finnes en Sun-supportert utgave (StarOffice) for de som
=F8nsker det. S=E5vidt jeg kan se, er det OpenOffice.org som seiler opp som det
mest troverdige alternativ til Microsoft Office.

Personlig gikk jeg forresten fullstendig over fra MS-Office til OpenOffice.org
i mars, i forbindelse med at jeg kj=F8pte ny PC og valgte =E5 _ikke_ installere
MS-Office p=E5 den (ikke minst fordi maskinen ble levert uten installert OS,
slik at det f=F8rste som ble installert p=E5 den var MDK 9.1 RC2...). Det har g=E5tt
riktig bra.

>Nei, hvis du sjekker kilde og ser p=E5 generator meta tagen, s=E5 sier den Visual
>Studio 6.0

Mulig det: Visual InterDev 6.0 er/var en del av Visual Studio Enterprise 6.0 -
sammen med Visual Basic, Visual C++ og Visual FoxPro. Om man har installert
Visual Studio 6.0 p=E5 en maskin (har den faktisk p=E5 en utviklingsmaskin hos en
kunde), m=F8ter man InterDev ganske raskt - nemlig n=E5r man surfer med IE til en
webside med feil i Javascript. Da kommer den #!%&=A4#% debuggeren opp, gitt...

- Jan Frederik Solem

Jan Frederik Solem
Private e-mail: janso@powertech.no