OpenOffice.org vs. AbiWord (var: RE: [Olug-list] IKT-Norge)

Jan Frederik Solem janso at powertech.no
Fri, 14 Nov 2003 13:09:51 +0100

>Abiword k=F8yrer p=E5 omtrent like mange plattformer som OpenOffice.org, var
>omsett til b=E5de nynorsk og bokm=E5l lenge f=F8r OO - og du kan f=E5 kommers
>support p=E5 den.

N=E5r folk som meg - som _har_ h=F8rt om (og kj=F8rt) AbiWord - ikke egentlig har
f=E5tt med seg slike opplysninger, kan man vel si at markedsf=F8ringen er relativt
beskjeden... Og slike ikke-tekniske forhold spiller jo (dessverre, kan man
mene) en avgj=F8rende rolle i den st=F8rre sammenhengen. N=E5r MS-Word i sin tid
begynte =E5 ta over markedet, var det som kjent _ikke_ fordi
tekstbehandlingsprogrammet var s=E5 mye bedre enn konkurrerende produkter...
Egentlig skikkelig nedtur i forhold til mulighetene man hadde med f.eks.
WordPerfect 5.1 for DOS, bortsett fra at man kunne jobbe i WYSIWYG-modus i en
verden hvor man kunne skrive med ordentlige trykk-fonter (ikke bare courier).
Det aller viktigste for flertallet vil alltid v=E6re "hva de andre bruker" - det
vil si det "sosiale" aspekt. Hvis folk "f=F8ler" at OOo er i vinden, s=E5 f=F8ler de
seg p=E5 sikrere grunn.

>Abiword tek heller ikkje ein heil kaffekopp =E5 starte.

DET har man merket seg. N=E5r det dropper inn en mail i Evolution med
Word-dokument(er) som vedlegg, er det nettopp Abiword jeg foretrekker =E5 bruke
for =E5 se p=E5 dem!

- Jan Frederik Solem

Jan Frederik Solem
Private e-mail: janso@powertech.no