[Olug-list] scanner til jul ;-)

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Sun, 16 Nov 2003 14:52:37 +0100

Hector Fuentes wrote:

> Jeg ønsker meg en scanner til jul
> Jeg har sett mange modeller, jeg har sjekket om sane støtter dem, men
> det er litt vanskelig å velge ;-)
> Så jeg tenkte å be dere om en anbefaling
> Jeg kan betale inntil kr 1500.-

Så vidt jeg hørt, er Epsons scannere kjent for å virke godt under
Linux. Ellers er det neppe særlige kvalitetsforskjeller innen en og
samme prisklasse.

Vær oppmerksom på at en planscanner med filmadapter ikke egner seg til
scanning av film. Resultatet blir mye dårligere enn fra en dedikert
filmscanner, og det er meget mulig at du vil komme bedre ut
kvalitetsmessig ved å scanne papirkopier. En scanner til 1500 kroner
er i dag i stand til å lage meget gode scan av papirbilder. Hvis
filmscanning er viktig, er det beste du kan gjøre å kjøpe
planscanneren for så å spare til en filmscanner.

Per Inge Østmoen