[Olug-list] brannmur

Nicolai Langfeldt janl at linpro.no
Tue, 18 Nov 2003 09:41:44 +0100

Andreas Hvatum wrote:
> hei
>=20
> For tiden er jeg med p=E5 =E5 hoste n=E6rmere 40 web-domener og 30
> email-domener. Web-serveren og email-serveren st=E5r for tiden p=E5 et =
eget
> DMZ-nett. Videre er dagens situasjon slik at vi m=E5 fase ut dagens
> brannmur som er en dyr brannmur.=20
>=20
> Det jeg lurer p=E5 er om dere har noen synspunkter rundt en god brannmu=
> som kan brukes i denne sammenhengen? Holder det =E5 bruke en dedikert
> [...]

Du m=E5 ha et godt hode for =E5 holde orden p=E5 et litt komplekst iptabl=
es=20
regelsett uten st=F8tte av GUI.  Men hvis du faktisk bruker sub-tabeller
o.l. som prosedyrekall, formaterer scriptet fint, og bruker hodet mens=20
du skriver dem s=E5 _kan_ det alikevel bli ganske greit =E5 vedlikeholde.=

IMHO.

Nicolai