[Olug-list] Sendmail konfigurasjon

Denis Braekhus denis at startsiden.no
Mon, 13 Oct 2003 16:15:36 +0200

Nicolai Langfeldt wrote:
> Du spurte ikke om dette, men det er faktisk veldig konstruktivt, IMHO:
> Dersom du velger noe annet enn sendmail, hva som helst, men f.eks. Exim=
=20
> eller Postfix er fine i min erfaring,  s=E5 vil du antaklig f=E5 til al=
t du=20
> trenger =E5 gj=F8re uendelig mye lettere.
> =C5 bruke sendmail er =E5 be om =E5 f=E5 lide p=E5 sendmails alter.  Ju=
st say no.

Amen ..

Postfix : http://www.postfix.org (enkel, stabil, rask og grei =E5=20
konfigurere, lett =E5 integrere med andre applikasjoner osv osv.)
Exim : http://www.exim.org (deler det meste av Postfix styrker, default=20
i Debian, undertegnede kjenner ikke s=E5 godt til denne, men "alle" sier=20
den er bra)

Det er vel nesten bare RedHat som fremdeles har Sendmail som default MTA=20
eller ? Begynte min MTA "admin" karriere med Sendmail p=E5 SCO (!), arvet=
=20
s=E5 et qmail oppsett som jeg migrerte til Postfix s=E5 fort jeg m=E5tte =
jobbe=20
med det, og siden har jeg ikke sett tilbake :)

Ingen gode grunner til =E5 bruke Sendmail, med mindre man er masochist ..

--
denis