[Olug-list] "Merkelige" problemer linux / apache

Denis Braekhus denis at startsiden.no
Wed, 22 Oct 2003 14:35:44 +0200

Hei,

Har et problem som er s=E5 snodig at jeg er litt r=E5dvill.
Dersom noen har input til hvor jeg skal begynne =E5 n=F8ste s=E5 vil jeg bl=
i veldig=20
takknemlig.=20

Vi har en 1U Intelserver SR1300 (Intel hovedkort, intel nic, intel chassis,=
=20
2xintel Xeon 2.4GHz CPU).=20

Denne er satt opp med en Linux 2.4.20-debian kernel, og kj=F8rer apache 1.3=
=2E26.=20
(Konfigurasjonen er fors=E5vidt rimelig identisk 2 andre servere vi ogs=E5 =
har.)

N=E5r jeg fors=F8ker =E5 gi denne serveren litt arbeid i form av web-reques=
ts s=E5 g=E5r=20
det tilsynelatende helt glimrende en god stund, men plutselig slutter rett =
og=20
slett apache =E5 svare p=E5 requests. Apache d=F8r ikke, men vil alts=E5 ik=
ke gj=F8re=20
noe jobb. Porten er i live og serveren er ogs=E5 i live. Load g=E5r faktisk=
 _ned_=20
n=E5r dette skjer.

Dersom jeg stopper tilf=F8rselen av nye requests og siden starter opp igjen=
 s=E5=20
skjer akkurat det samme nok en gang, problemet er dermed reproduserbart, me=
n=20
der slutter alle spor. Ingen logger gir uttrykk for noe feil, ikke=20
apachelogger, ikke systemlogger..=20
Enda merkeligere er det at serveren fungerer med en viss load, dvs dersom j=
eg=20
throttler antallet requests inn s=E5 fungerer alt tilsynelatende greit.=20
En 2x1GHz Pentium III t=E5ler fint mer load enn jeg fors=F8ker =E5 gi denne=
 andre.=20

Maskinen g=E5r heller ikke tom for minne, og swapper ikke ..=20

Noen som har ideer om hvor problemet kan v=E6re eller hvor jeg b=F8r kikke =
?=20

=2D --=20
Denis Br=E6khus - ABC Startsiden AS
http://www.startsiden.no

"`You'd better be prepared for the jump into hyperspace.=20
It's unpleasently like being drunk.'
`What's so unpleasent about being drunk?'
`You ask a glass of water.'"
(Hitchhikers Guide To The Galaxy)