[Olug-list] Re: [Olug-list] Ny LCD-skjerm virke r ikke på DVI

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Fri, 31 Oct 2003 15:17:19 +0100

Kenneth.Rorvik@storebrand.com wrote:

>Driverene legges i /usr/X11R6/lib/modules/drivers om jeg ikke husker mye
>feil.
>
>XF86Config-4 må endres tilsvarende, slik at driver nå heter mga_hal i
>stedet for mga, ser det ut til.

Hei Kenneth, den gjorde ikke det.

På den Matrox-CD'en som fulgte med skjermkortet G550 (billig og meget
bra) lå både mga og mga_hal i tillegg til en .rpm. Jeg la inn rpm'en.

Deretter konfigurerte jeg /etc/X11/XFree86Config slik at driveren skulle
hete mga_hal, i formodningen om at det skulle være slik.

Dumt av meg. Det viste seg å være helt galt, og  ved neste omstart
startet ikke X i det hele tatt.

Men så lenge man har Emacs er det jo ingen fare: jeg logget inn som
root, leste XFree86Config inn i Emacs og rettet "mga_hal" til "mga."

Da lå det to nye og fine filer fra Matrox-rpm'en, mga.o og mga_hal.o, i
/etc/X11/ fra rpm'en. Ville de virke uten at jeg trengte å gjøre noe mer?

Neste: Restart og vent og se.

Vips, så sitter jeg og kjører med LCD-skjermen på DVI, takket være
Emacs. :-)))

Per Inge Østmoen