[Olug-list] Re: Erfaringer med regnskap og fakturerings prog. til Linux

Eivind L. Rygge eivinh2001 at yahoo.no
Wed, 21 Jan 2004 12:58:27 +0100 (CET)

Petter Reinholdtsen sa:
> [Kurt Nielsen]
>
> Det meldes at SQL-Ledger er i bruk, selv om jeg ikke gj=F8r det selv.
> Sjekk <URL:http://www.sql-ledger.org/>.

Hei.

F=F8rste posting p=E5 listen :-)

Jeg har lagt inn mine (to-tre) kunder og noen jobber i Gnucash, men der e=
det kun amerikansk fakturautskriving.  S=E5 l=F8sningen hittil har v=E6rt=
 =E5
bruke norsk giro latex-mal og skrive dem manuelt.  Med s=E5 liten omsetni=
ng
som jeg har g=E5r det, men jeg har planer om =E5 legge inn norsk faktura =
Gnucash ved =E5 la den skrive en latex-giro istedenfor den HTML-baserte s=
om
er lagt inn n=E5.

En annen ting er alle disse kontoene som brukes n=E5r en leverer
selvangivelse osv.  Er det noen som vet om en elektronisk utgave/liste av
dem som det g=E5r an =E5 lage en XML-fil til Gnucash av.  (Det er nemlig =
mulig
=E5 spesifisere sine egne kontooversikter i Gnucash som kan importeres
direkte og brukes som utgangspunkt for regnskapet.)

En annen ting jeg ikke har oversikt over (foretaket mitt er ganske
nytt...) er om Gnucash kan h=E5ndtere skatt/merverdiavgiftsberegninger so=
passer med det norske systemet...

Jeg s=E5 at SQL-ledger var omtalt i siste Linux Journal (kommer vel i
butikken i februar, tenker jeg).  Det s=E5 interessant ut, s=E5 jeg komme=
r nok
til =E5 pr=F8ve ut dette ogs=E5.  Det var visst perl-basert, og jeg er li=
tt
st=F8digere i det enn Scheme (og C) som gnucash bruker.

Jeg har lest roadmap til Gnucash og det virker som at de =F8nsker =E5 fok=
usere
p=E5 hjemmebrukeren (personlig =F8konomi), og det var jo fors=E5vidt der =
jeg
begynte med Gnucash.  S=E5 kanskje SQL-ledger er en bedre kandidat?=20
Fordelen med den er at den er web-basert (kryss-platform), ulempen er at
den krever en webserver.  Gnucash kan brukes direkte fra desktopen uten s=
=E5
mye oppsett, bruker Berkeley db.

Jeg er interessert i =E5 h=F8re andres ideer og om noen kunne tenke seg =E5=
 v=E6re
med p=E5 dette.  Jeg vet om flere andre som gjerne vil ha en
Linux/Unix-basert l=F8sning, s=E5 det burde v=E6re noen testere tilgjenge=
lig :-)

Eivind L. Rygge

--=20
Denne epost er fri for influensavirus. / This email does not contain any
influenza viruses.