[Olug-list] FC1: hvor er mysqladmin ...?

Stein Vråle stein at terminator.net
Tue, 27 Jan 2004 12:50:16 +0100

On Tue, 27 Jan 2004 12:05:59 +0100
Torbjørn Heltne <torbjorn.heltne@amelektronikk.no> wrote:

> Jeg har installert apache, php og mysql slik
>
> #  apt-get install httpd php mysql php-mysql
>
> på en maskin som kjører Fedora Core 1, men mysqladmin ble ikke
> installert.
>
> Hva er det jeg har bommet på denne gangen da?

Jeg tror du trenger pakka mysql-server:

# rpm -qa | grep mysql
mysql-server-3.23.58-1.73
mysqlclient9-3.23.22-8
mysql-devel-3.23.58-1.73
php-mysql-4.1.2-7.3.6
mysql-3.23.58-1.73

Jeg tror også du vil trenge noen flere php pakker for å bruke diverse
php applikasjoner:

]# rpm -qa | grep php
php-4.1.2-7.3.6
php-devel-4.1.2-7.3.6
php-ldap-4.1.2-7.3.6
php-imap-4.1.2-7.3.6
php-mysql-4.1.2-7.3.6

Tilslutt et apt-rpm tips - bruk apt-cache search for å lete etter
pakkene du trenger:

# apt-cache search mysql
linuxconf-mailsql - Manage virtual email domain with an SQL server
linuxconf-mysqlconf - MySQL Configuration module
MyODBC - ODBC driver for MySQL
MySQL-python - An interface to MySQL
libdbi-dbd-mysql - MySQL plugin for libdbi
mod_auth_mysql - Basic authentication for the Apache web server using a
MySQL database.
perl-DBD-MySQL - A MySQL interface for perl
mysql - MySQL client programs and shared library.
mysql-devel - Files for development of MySQL applications.
mysql-server - The MySQL server and related files.
mysqlclient9 - MySQL client program and shared library
php-mysql - A module for PHP applications that use MySQL databases.
qt-MySQL - MySQL drivers for Qt's SQL classes.
asterisk - PBX and telephony toolkit.
proftpd - A flexible, stable and highly-configurable FTP Server.
sqlrelay - Persistent database connection system.
sqlrelay-mysql - SQL Relay connection daemon for MySQL.

osv.

Mine eksempler er tatt på en RedHat-7.3 boks som bruker apt-rpm mot
freshrpms.net (samt mitt eget spesialpakke repository), så pakkeutvalget
i Fedora vil variere noe fra dette. Kun ment som eksempel :)

/Stein