[Olug-list] suse 9.1

Knut Ingvald Dietzel kid at dietzel.no
Wed, 7 Jul 2004 23:53:20 +0200

On Fri, Jul 02, 2004 at 02:59:01PM -0700, Ener Borg wrote:
[klipp]
> [...]
> innloggingsvinduet. Det har jeg løst ved å sette inn cd og ta en
> reparasjon. Da har det fungert.
> Nå skjedde imidlertid dette for første gang med den bærbare også (Den
> har vært veldig stabil)
> Men her ser det ut til å være mer vanskelig å rette på. Jeg har kjørt
> reparajon mange ganger uten nytte og også prøvd å ta en oppdatering via
> cd men til ingen nytte maskinen vil ikke frem til innloggingsvinduet og
> har ikke kontakt med x-server. (Jeg har ikke spesielt mye kunnskaper om
> linux og bruker nesten alltid Kde sitt grafiske grensesnitt.

Hei Ener,

Jeg kjører ikke SuSE selv, men noen generelle tips til selvhjelp kan du
få ... :-)

Når det gjelder X så regner jeg med at du bruker YaST og at den kåler
til 'XF86Config' filen din i '/etc/X11/' katalogen. Loggen til X kan
være god lesning for å finne feilen, den finner du i '/var/log/' med et
navn ala 'XFree86.0.log'.

> Opplaststarteren er GRUB.
> Er det kanskje bedre å bruke LILO ??

Du kan sammenligne '/etc/lilo.conf' og '/boot/grub/gub.conf' for å se om
de sender forskjellige parametre til kjernen under boot, dog jeg tror
ikke feilen ligger der og vil videre anbefale deg å fortsette å bruke
GRUB.

> På den stasjonære pc har jeg et til problem og det er at tastaturet
> meget ofte detter ut og da må jeg logge ut og inn igjen så funker det.
> Reaparasjons cd finner ingen feil.
>
> Noen som har ideer og forslag ??
> Jeg er ikke glad i Windows men har faktisk vært inne på tanken om å
> innstallere Winow XP igjen.
> Men det kan jo være andre liux distroer som fungerer bedre?
> Yellowdog F,eks?

Yellowdog er vel kun for PowePC. Ellers så kan jo Mandrake 10.0 og
Fedora Core 2 prøves:

  <URL:http://www.mandrakelinux.com/>
  <URL:ftp://ftp.uninett.no/linux/mdl/official/10.0/iso>

  <URL:http://fedora.redhat.com/>
  <URL:ftp://ftp.uninett.no/linux/ISO-images/Fedora/Core-2/>

En generell kommentar: Det vanskelig å veilede deg, fordi du stiller
litt upresise spørsmål og en del iformasjon om systemet ditt mangler.
F.eks. Intel/AMD/PowerPC CPU, grafikkort-type, mus- og musport-type ...

> Et siste spørsmål er: JEg har melt meg inn i denne forenngen men hva
> koster medlemskapet og hvor betaler jeg?

Medlemskap i OLUG er gratis og donasjoner mottas med takk! :-)

  <URL:http://olug.no/>

mvh,
--
Knut Ingvald Dietzel    E-mail: kid at dietzel dot no
                        WWW   : http://dietzel.no/