[Olug-list] Jeg kryper til korset - Trenger hjelp til CSS

janso@powertech.no janso at powertech.no
Tue, 30 Mar 2004 23:50:08 +0200 (CEST)

> Takk for tipset, men dette oppsettet tilfredsstiller ikke kravet om at
> ting(TM) skal funke i Lynx...

Det er ikke helt korrekt. Faktisk vil Blue Robots' design fungere med både
Lynx og opplesende browsere - slik at menyene blir presentert _etter_
hovedteksten. I et tilgjengelighets-perspektiv (med f.eks. Lynx) blir det
jo nødvendig å vurdere i hvilken rekkefølge sidetopp og meny(er) og sidens
egentlige innhold (f.eks. en artikkel) skal skrives inn i HTML-koden og
dermed fremtre i en rent tekstbasert browser. Må man bla gjennom (evt.
høre på) en lang rekke menypunkter og lignende før man omsider kommer frem
til "maten"? Interessant nok har dette konsekvenser også for søkemotorers
indeksering.

> Rekkefølgen på koden, er ikke i henhold til "vår" kravspekk...

Ooops... Jeg leste ikke kravspekken først!:-o :-) Men de har en enklere
design her også, med menyspalte til høyre:
http://bluerobot.com/web/layouts/layout2.html

Uten å ha gått inn i den aktuelle skissen, kan jeg si at det vel er mulig
å stable flere CSS-bokser (DIV-seksjoner i HTML-koden som har bredde og
plassering definert i CSS) over hverandre til høyre, eventuelt inne i en
ytre DIV.

Interessant nok minner design-skissen endel om vanlige blog-design hos
f.eks. blogger.com - header på toppen; meny til venstre eller høyre.
Kanskje du kan kikke på noen blogger, for å finne noe som passer?

- Jan Frederik