[Olug-list] Re: EU-saken

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Sat, 22 May 2004 21:25:59 +0200

fhelgeh wrote:

> Ministerrådet er en annen "pillar" i EU-systemet likestilt med EU-parlamentet.
> De har forskjellige roller, men ikke overordnet/underordnet.

Ministerrådet overstyrte Europaparlamentet i dette tilfellet, åpenbart
som et resultat av mottakelig for lobbyvirksomhet fra
patent-tilhengere. At det ikke formelt er gitt overordnet posisjon i
EUs grunnlov forhindret altså ikke at de her til dels omstyrtet en
beslutning fra EU-parlamentet.

> Alle landene i EU har valgte regjeringene enten direkte eller via det
> nasjonale parlamentet.

Men hvordan kan befolkningen i de enkelte land påvirke beslutningene?
Svaret er at det kan de ikke. De må pent rette seg etter flertallet,
som ikke er representant for borgerflertallet i unionslandene.

> Som nevnt ministerrådets representanter står alle ansvarlige ovenfor sine egne
> hjemlands folk.

Det /kan/ de nødvendigvis ikke gjøre, fordi de, til forskjell fra de
nasjonale parlamentenes representanter, ikke er folkevalgte.

> Fraværet av korrigeringsmulighet er såvidt jeg har forstått større når det
> gjelder EPO enn for EU. Det fordi EPO ikke velges, det er en institusjon
> opprettet etter den europeiske patent-konvensjonen. (EPO er ikke på valg, selv
> om man via de nasjonale regjeringer kan øve en viss innflytelse.)

Ja.

> Når det gjelder EU-parlamentet kan det korrigeres direkte av velgerene. EUs
> ministerråd kan korrigeres gjennom nasjonale valg.

Bare indirekte, og siden Ministerrådets avgjørelser ikke

> Hvilke "demokratiske kanaler" er det her tale om? De vanlige kanaler i de
> fleste demokratiske samfunn er "lobby kanaler" (inkl. media og personlige
> bekjentskaper).

Det alvorlige er at lobbyvirksomheten blir den i praksis eneste
påvirkningsmulighet, i fravær av genuin demokratisk (folkevalgt)
kontroll.

> Men dette var spørsmål om "i så måte". Med det mente jeg i at besluttninger i
> stor grad blir påvirket av sponsorer/lobbyister. Her er EU, internasjonale
> fora, konvensjonsforhandlinger osv. ca. like bra/dårlige etter det jeg kan skj
> ønne.

I forhold til lobbyvirksomheten, ja.

Men EU-systemets struktur innebærer en dramatisk avstand til
beslutningsprosessene, og at mange ekstra ledd innsettes mellom
borgerne og EU. Dermed forsvinner det folkevalgte aspektet nesten
fullstendig, og lobbyister og profesjonelle påvirkere blir en
viktigere og mer avgjørende kanal for innflytelsen enn folkeviljen i
EU-landene. Dette favoriserer økonomisk sterke aktører som har penger
til å pleie kontakter med representantene, og som også fremstår som
seriøse aktører som gjerne lyttes til. Programvareindustrien og
innholdsleverandørenes velpleide og profesjonelle lobbyister har god
trening i slik påvirkning, og det skal svært meget til for alminnelige
borgere i EU-landene å balansere dem. Det samme gjelder rimeligvis
overvåkningsinteresser som politirepresentanter, samt mange andre som
har ressurser til å påvirke. Man kommer neppe fra at et overnasjonalt
byråkrati som EU-systemet bereder grunnen for udemokratisk makt.

Det blir dermed galt å si at dette er nødvendig i forhold til
løsningen av presserende internasjonale utfordringer, siden
sentralstyringen medfører at den som har kontrollen over
EU-parlamentet og/eller Ministerrådet, uansett hvor lite
representative de er for folkeviljen i de enkelte medlemsstater, også
styrer hele området under EU-jurisdiksjon.

EU er derfor ikke å betrakte som et internasjonalt samarbeidsforum,
men en overnasjonal struktur hvis lovgivning og beslutningsprosesser
står over de enkelte medlemslandenes som en permanent ordning. Man kan
derfor ikke sammenlikne denne strukturen med spesifikke internasjonale
avtaler innenfor avgrensede områder.

> Om man skal ha internasjonale avtaler må man derfor ha en eller annen form for
> internasjonale forhandlinger, og bestemme seg for i hvilken form de skal
> føres, og hvordan de skal kunne forandres.

Naturligvis, men "internasjonale avtaler" og "internasjonale
forhandlinger" er noe helt annet enn et permanent overnasjonalt
politisk organ som overstyrer de enkelte folkevalgte nasjonale
parlamenter uavhengig av hav befolkningen i de enkelte landene måtte
mene om de politiske beslutninger som fattes. Noe annet interessant
med EU, er at unionen også har de facto status som juridisk entitet,
og kan inngå en hvilken som helst avtale som binder alle
medlemsstatene, uten at avtalen(e) må ratifiseres i den enkelte
medlemsstat.

Når dette er en permanent tilstand som via lov binder alle
medlemslandene uavhengig av borgernes ønsker, er det umulig å
sidestille det med ordinære internasjonale avtaler som er resultatet
av jevnbyrdige nasjoner som beslutter et samarbeide bygget på en
forutgående politisk diskusjon og debatt i de enkelte land.

> Om du ønsker å debattere mer om EU-freger med meg kan du gjerne sende til den
> andre epost-adressen min.
> mvh.
> Helge H. Follestad

Nå hadde jeg allerede svart, men du kan gjerne følge opp privat om du
vil.

Per Inge Østmoen