[Olug-list] IRIs Tirsdagskaffeseminar, tirsdag 03.05: Copyleft (fwd)

Thomas Gramstad Thomas Gramstad <thomas at ifi.uio.no>
Tue, 26 Apr 2005 18:57:21 +0200 (CEST)

---------- Forwarded message ----------
Date: Tue, 26 Apr 2005 18:20:59 +0200 (CEST)
From: Torger Kielland <t.k.jenssen@student.jus.uio.no>
To: efn-listen@ifi.uio.no
Subject: IRIs Tirsdagskaffeseminar, tirsdag 03.05: Copyleft

Synes jeg burde reklamere for et foredrag jeg skal holde ved Institutt for
Rettsinformatikk, tirsdag 3. mai. Temaet burde i alle fall burde v=E6re av
interesse for noen p=E5 listen.

Copyleft - Rettslig regulering av "kollektive" opphavsrettigheter  i
datamaskinprogrammer

Tid:Tirsdag 3. mai, kl. 12.15 til ca. kl. 13.45.
Sted: St. Olavs Plass 5, seminarrom 456, Domus Nova

=C5pne programvarelisenser gir lisenstaker en utstrakt rett til =E5 bruke,
bearbeide og tilgjengeliggj=F8re datamaskinprogrammer for allmennheten i
opprinnelig og bearbeidet form, i tillegg til en faktisk mulighet til
dette, gjennom tilgang til programmenes kildekode. Enkelte =E5pne
programvarelisenser oppstiller imidlertid den forutsetning for tillatelsen
at ogs=E5 senere mottakere av programmet, i b=E5de opprinnelig, endret og
utvidet form, gis tilsvarende rettigheter. Denne typen bestemmelser
betegnes som copyleft-klausuler, eller p=E5 norsk; gjensidighetsvilk=E5r.

Foredraget vil omhandle den rettslige rekkevidden av slike
copyleft-klausuler generelt og copyleft-klausulen i GNU GPL spesielt.

http://www.jus.uio.no/iri/om_iri/seminarer/tks_v05.html

Torger Kielland