[Olug-list] Slackware 10.1 og Ati Radeon 9600xt installasjonsproblemer :

joarj@student.uio.no joarj at student.uio.no
Thu, 28 Jul 2005 11:32:25 +0200 (CEST)

Hei, jeg er newbie både i denne mailinglista og i Linux. Jeg har vært
innom Mandrake, suse og redhat, men pga den komersielle retningen slike
distrioer tar har jeg valgt å forsøke meg på slackware. Første inntrykket
mitt av Slackware er at denne (for meg) var mye lettere å få opp å gå enn
andre distroer jeg har prøvd, mye pga at slackware "out of the box"
fungerer fint til å bl.a. kompilere drivere (slitt en del med wifi) MEN
denne gangen står jeg fast på skjermkortet.
Jeg har følgende problem :
Jeg har installert Ati driverene bl.a. med hjelp fra denne siden :
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?s=&postid=1769779#post1769779
Problemet mitt er at når jeg har installert driveren så starter ikke x,
blir bare sort skjerm, jeg bruker da driveren til ati fra deres
hjemmeside.
Jeg har forsøkt å installere driveren på flere måter.
1. : la inn støtte for rpm pakker i slackware
2. : brukte rpmtotgz (tror jeg det var) og installerte vha installpkg *.tgz

Alle forsøk gir samme resultat, sort skjerm når jeg starter x.
Dersom jeg kjører "fglrxinfo" får jeg feilmeldingen "error unable to open
display :0"
Og jeg har begynt å lure på om det ikke er selve driveren som er
problemet, men noe annet ???
Så vidt jeg har skjønt må modulene fglrx og agpgart gå for at ati driveren
skal fungere, jeg har sjekket dette vha "modprobe | grep fglrx | grep
agpgart" og fått bekreftet at modulene går.

Er det noen som kjører ati kort på slackware som har vært borti samme
problematikk og som har noen tips er jeg supertakknemlig.

btw. : jeg kjører kernel 2.4.* (tror det er 29 til slutt)

p.s : beklager ufulstendig info om kernel og drivere, er ikke hjemme for
øyeblikket, så jeg får ikke sjekket.

mvh
Joar Jegleim