[Olug-list] NUUG-prisen 2005, fotografier

Per Inge Oestmoen pioe at coldsiberia.org
Wed, 05 Oct 2005 01:03:04 +0200

Hei!

Jeg var fotograf under seremonien da NUUG-prisen ble utdelt i år.

Da tok jeg i alt 85 bilder. Alle disse finnes hos NUUG i full
oppløsning (3504 x 2336 piksler), men her har jeg nedskalert dem til
skjermstørrelse og etter beste evne foretatt optimalisering for
skjermvisning.

Jeg fant at i alt 54 av de 85 fotografiene var gode nok til å fortjene
slik optimalisering, så her er de. Klikk på pekeren, og deretter på
alle bildene dere da får opp:

http://www.coldsiberia.org/efn_bilder

Hvor mye riktig tilpasning har å si for et fotografis
presentasjon, vises av følgende eksempel. Dette er NUUGs bearbeidelse
av mitt bilde av de ærede vinnere Balazs Halasy (t.v.) og Ståle Eikeri:

http://www.nuug.no/prisen/galleri-2005/vinner-2005.jpg

Her har jeg tatt samme fotografi, og optimalisert selv:

http://www.coldsiberia.org/efn_bilder/ki7x0080_900.jpg

NUUG oppfordres særskilt til å laste ned og lagre samtlige av de av
meg optimaliserte fotografiene, de er vel egnede til skjermbruk.

Forøvrig regnet jeg nøkternt med at de færreste av de som er
interessert i disse bildene har et bilderedigeringsprogram som kan
lese farverom ("colorspace aware"). Derfor valgte jeg å gjøre nesten
samtlige opptak i sRGB i stedet for i det mer "profesjonelle" Adobe
RGB. Dette har likevel ikke veldig stor betydning selv til
profesjonelt trykk - noe har det nok å si for farvenaturtroheten, men
det er på ingen måte avgjørende. Informasjonsinnholdet i bildefilen(e)
er langt viktigere.

Per Inge Østmoen, EFN