[Olug-list] Referat fra styremøte, 15/8 2006

Georg Rønning georg at fattignorge.no
Thu, 17 Aug 2006 12:54:39 +0200

--------------090209010304050303050700

Joachim Mæland skrev:
> Referat fra styremøte 15.08.2006
> klippe....
> 4. Eventuelt.
> Georg Rønning har startet et spennende prosjekt for å besørge
> datakraft til arbeidssøkende, sosialklienter og andre vanskeligstilte.
> Fattignorge er involvert og Georg ønsker bidrag fra OLUG... Styret
> støtter forsåvidt tiltaket, men klarer på det nåværende tidspunkt ikke
> å se på hvilken måte OLUG skal kunne bidra. Vi ber derfor Georg
> Rønning om ytterligere detaljer slik at styret kan ta stilling til om
> OLUG kan bidra.

Takk for at saken ble tatt opp på styremøtet, og for den positive
holdningen som uttrykkes
*
Bakgrunn*
Det er ca. 140 000 personer som er avhengig av økonomisk
sosialhjelp.Satsene er lave - rundt kr. 4000 pr. måned som skal dekke
alt unntatt husleie og strøm - og det er ca. 40% som er
langtidsbrukere.  Problemstillingen er at på den ene siden forventes det
at disse menneskene skal finne seg jobb og greie seg selv. Her er PC og
Internett utvilsomt et nyttig verktøy. For den som ikke har råd til å
reise og besøke venner og familie har det å kunne bruke epost også en
stor sosial betydning. På den annen side har man i kommunene stort sett
innstillingen at det ikke er livsviktig å ha PC og internett- tilgang og
gir ikke bidrag verken til anskaffelse eller drifting. I den grad man
ønsker å bruke PC/Internett henvises man gjerne til kommunens bibliotek.
Mange som bor langt unna har ikke penger til transport. Utstyret er også
varierende, og det kan være kø for å komme til. Vi er av den oppfatning
at så lenge PC og Internett er en naturlig del av hverdagen for de aller
fleste, må vi legge tilrette slik at de resurssvake også skal kunne få
dette tilbudet.

*Prosjekt*
Vi ønsker å samle inn brukt PC utstyr som vi etterser og installerer
gratis programvare. Det kan være brukere som er helt ferske på PC, så
brukervennlighet og størst mulig windows-kompatibiltet når det gjelder
dokumenter mv er svært viktig. Det forhåndsarbeidet vi har gjort viser
at det er større organisasjoner som  sender brukt utstyr til
utviklingsland og er lite interessert i den norske fattigdommen. Det kan
nok være viktig  å finne nye veier for å tak i hardware. Her trenger vi
innspill.

Det er ofte krangler med sosialtjenesten om penger og forbruk, så tanken
er å få tak i / få utviklet en meget enkelt regnskapsprogram som både
kan brukes til å gi bedre forståelse for eget forbruk, og også gjøre det
lettere å legge frem dokumentasjon.

Sosialtjenesten har sin sære oppfatning at de ikke skal bidra til å øke
klientens formue, slik at det vil være snakk om en utlånsordning i
første omgang. (jo da- brukt PC er Formue med stor F... :-) )

Vi tar sikte på å sette i gang et meget begrenset prøveprosjekt for
sosialklienter i Oslo og Akershus - men tanken er at dette kan utvikle
seg til å bli landsomfattende, og muligens også bli et tilbud til
jobbsøkere gjennom Aetat med tiden.

Prosjektet har fått fine ord fra politikerne - inntil vi spør om penger
da.....

*Hva vil trenger ekstern hjelp til *
Skaffe hardware
Finne frem til riktig software
Finne / tilpasse/ utvikle et enkelt regnskapsprogram
Etterse hardware og installere software
Et supportsystem - kanskje i form av supportforum?
Personer til å betjene supportsystemet

Opplæring
Noen vil nok ha behov for en innføring i bruk av pc. Jeg vet ikke hva
som er tilgjengelig av 'kom i gang' manualer for de forskjellige
distroer ? Eventuelt må vi kanskje lage noe selv - kanskje en FAQ i
forbindelse med supportsystemet?
De som måtte ønske litt hjelp ved maskinen kan kanskje bruke Olug-møtene?

Dette er noen tanker vi har gjort oss rundt prosjektet. Det er svært
kjærkomment med alle innspill, tanker og meninger omkring dette.

Gleder meg til reaksjonene!

Georg hilser

--
Kontakt:
Foreningen Fattignorge

Telefon 63993020
Mobil 99396666
Fax 63997182
Epost : georg@fattignorge.no
Web : http://www.fattignorge.no
Organisasjonsnummer: 988 421 847
Bidragskonto: 1020.22.67837

--------------090209010304050303050700

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
</head>
Joachim M&aelig;land skrev:
fra styrem&oslash;te 15.08.2006
klippe....<br>
Eventuelt.
Georg R&oslash;nning har startet et spennende prosjekt for &aring; bes&oslash;rge datakraft
til arbeidss&oslash;kende, sosialklienter og andre vanskeligstilte.
Fattignorge er involvert og Georg &oslash;nsker bidrag fra OLUG... Styret
st&oslash;tter fors&aring;vidt tiltaket, men klarer p&aring; det n&aring;v&aelig;rende tidspunkt ikke
&aring; se p&aring; hvilken m&aring;te OLUG skal kunne bidra. Vi ber derfor Georg R&oslash;nning
om ytterligere detaljer slik at styret kan ta stilling til om OLUG kan
bidra.
Takk for at saken ble tatt opp p&aring; styrem&oslash;tet, og for den positive
holdningen som uttrykkes<br>
<b><br>
Bakgrunn</b><br>
Det er ca. 140 000 personer som er avhengig av &oslash;konomisk
sosialhjelp.Satsene er lave - rundt kr. 4000 pr. m&aring;ned som skal dekke
alt unntatt husleie og str&oslash;m - og det er ca. 40% som er
langtidsbrukere.&nbsp; Problemstillingen er at p&aring; den ene siden forventes
det at disse menneskene skal finne seg jobb og greie seg selv. Her er
PC og Internett utvilsomt et nyttig verkt&oslash;y. For den som ikke har r&aring;d
til &aring; reise og bes&oslash;ke venner og familie har det &aring; kunne bruke epost
ogs&aring; en stor sosial betydning. P&aring; den annen side har man i kommunene
stort sett innstillingen at det ikke er livsviktig &aring; ha PC og
internett- tilgang og gir ikke bidrag verken til anskaffelse eller
drifting. I den grad man &oslash;nsker &aring; bruke PC/Internett henvises man
gjerne til kommunens bibliotek. Mange som bor langt unna har ikke
penger til transport. Utstyret er ogs&aring; varierende, og det kan v&aelig;re k&oslash;
for &aring; komme til. Vi er av den oppfatning at s&aring; lenge PC og Internett er
en naturlig del av hverdagen for de aller fleste, m&aring; vi legge tilrette
slik at de resurssvake ogs&aring; skal kunne f&aring; dette tilbudet.<br>
Vi &oslash;nsker &aring; samle inn brukt PC utstyr som vi etterser og installerer
gratis programvare. Det kan v&aelig;re brukere som er helt ferske p&aring; PC, s&aring;
brukervennlighet og st&oslash;rst mulig windows-kompatibiltet n&aring;r det gjelder
dokumenter mv er sv&aelig;rt viktig. Det forh&aring;ndsarbeidet vi har gjort viser
at det er st&oslash;rre organisasjoner som&nbsp; sender brukt utstyr til
utviklingsland og er lite interessert i den norske fattigdommen. Det
kan nok v&aelig;re viktig&nbsp; &aring; finne nye veier for &aring; tak i hardware. Her
trenger vi innspill.<br>
Det er ofte krangler med sosialtjenesten om penger og forbruk, s&aring;
tanken er &aring; f&aring; tak i / f&aring; utviklet en meget enkelt regnskapsprogram som
b&aring;de kan brukes til &aring; gi bedre forst&aring;else for eget forbruk, og ogs&aring;
gj&oslash;re det lettere &aring; legge frem dokumentasjon.<br>
Sosialtjenesten har sin s&aelig;re oppfatning at de ikke skal bidra til &aring; &oslash;ke
klientens formue, slik at det vil v&aelig;re snakk om en utl&aring;nsordning i
f&oslash;rste omgang. (jo da- brukt PC er Formue med stor F...<span
Vi tar sikte p&aring; &aring; sette i gang et meget begrenset pr&oslash;veprosjekt for
sosialklienter i Oslo og Akershus - men tanken er at dette kan utvikle
seg til &aring; bli landsomfattende, og muligens ogs&aring; bli et tilbud til
jobbs&oslash;kere gjennom Aetat med tiden.<br>
Prosjektet har f&aring;tt fine ord fra politikerne - inntil vi sp&oslash;r om penger
da.....<br>
Skaffe hardware<br>
Finne frem til riktig software<br>
Finne / tilpasse/ utvikle et enkelt regnskapsprogram<br>
Etterse hardware og installere software <br>
Et supportsystem - kanskje i form av supportforum?<br>
Personer til &aring; betjene supportsystemet<br>
Oppl&aelig;ring <br>
Noen vil nok ha behov for en innf&oslash;ring i bruk av pc. Jeg vet ikke hva
som er tilgjengelig av 'kom i gang' manualer for de forskjellige
distroer ? Eventuelt m&aring; vi kanskje lage noe selv - kanskje en FAQ i
forbindelse med supportsystemet?<br>
De som m&aring;tte &oslash;nske litt hjelp ved maskinen kan kanskje bruke
Olug-m&oslash;tene?<br>
Dette er noen tanker vi har gjort oss rundt prosjektet. Det er sv&aelig;rt
kj&aelig;rkomment med alle innspill, tanker og meninger omkring dette.<br>
Gleder meg til reaksjonene!<br>
Georg hilser<br>
<pre class="moz-signature" cols="72">--
Kontakt: