[Olug-list] Linux til en stor gruppe nye brukere

Georg Rønning georg at fattignorge.no
Sat, 18 Feb 2006 08:28:25 +0100

Hei, jeg trenger noen gode råd i forbindelse med et Linux  prosjekt vi
jobber med.

En stor del av de som faller  utenfor den vanlige samfunnsorden og ender
opp som sosialklienter har ikke/ får ikke tilgang til pc og internett
fordi mange kommuner mener dette er samfunnsgoder denne gruppen skal
ekskluderes fra. Vi synes dette er opprørende.

Vi mener i at for å kunne bli bli en resurss og en reell arbeidssøker
trenger man både pc og internett. Vi jobber med en resirkulasjon av
pc'er og skrivere. Tanken er å installere Linux og distribuere dette til
brukerne gjennom de lokale sosialkontor og aetat. Det er slik at
sosialkontorene ikke vil bidra 'til å forøke formuen' til en klient slik
at dette vil bli en utlånsordning. Vi jobber også for å finne rimelige
adsl og ip telefoni leverandører. Vi ser for oss at sosialtjenesten
bidrar til de faste månedsavgifter. Så langt har det vært stor politisk
interesse, men ingen penger. Forumet Fattignorge er en ideell
organsisajon som drives stort sett av min beskjedne uførepensjon. Vi
ønsker i alle fall å tetste ut dette i første omgang noen få steder i
oslo/akershus.

Noen praktiske spørsmål dukker opp :

Hvilken distro?

Ekstra software : Et enkelt husholdningsregnskap

Support : kan dette være noe brukergruppene rundt i landet kan hjelpe
til med?

Andre forslag ?

Om dette er noe som dere mener faller utenfor listens formål setter jeg
pris på å bli kontaktet direkte.

Med vennlig hilsen

Georg Rønning

--