[Olug-list] Linux til en stor gruppe nye brukere

Georg Rønning georg at fattignorge.no
Sat, 18 Feb 2006 22:49:30 +0100

Roy-Magne Mo skrev:

>Reknar med at dei fleste denne gruppa ikkje kjem positivt ut av ei runde
>med dei forskjellige leverandørane sine kredittsjekkar. Eg kjenner ikkje
>til korleis det står til med norske ip-telefonileverandørar og kreditt-
>grenser. Det som er framgangsmåten for å få til ein slik avtale på
>breiband og telefoni, er å skissere omfanget og volumet dette fører med
>seg. Når det gjeld telefonien sjølv, reknar eg med at ein
>prepaid/callingcard-basert teneste er det rette. Eg kjenner ikkje til om
>nokon norske leverandørar, reint bortsette frå ein del shady selskap -
> [...]
Det er viktige poenger du tar frem. Dette med kredittsjekk er nettopp en
bremsekloss. Vi har jobbet en del  med IP telefoni. Det ser ut til at i
alle fall Telipol ser ut til å finne en løsning. Og så har man selvsagt
mulighet til å bruke Skype.

Når det gjelder adsl har vi ikke noe konkret ennå. Det er jo det som er
grunnpillaren, så det må på plass. Vi jobber akkurat nå for å få en
oversikt over hvilket antall det kan være snakk om for å få noe å
forhandle om. Det er i alle fall en utfordring å få det til.

Og politisk vilje er det i bøtter og spann - helt til ordet 'penger'
kommer på bordet :-)

Jeg ble litt utolmodig og smekket inn Ubuntu. Det var en ren fornøyelse
- rubbet av maskinvare ble funnet og installert. Har også installert
Gnucash, men det er noe problem med norske menyer. Skal poste på
linuxgruppa etterhvert. Men det er i alle fall så positvt at jeg kaster
ut xp og går over til  Ubuntu selv også.

Dette skal vi få til!

Georg hilser

--
Kontakt: