[Olug-list] grep-triks?

Trond Reitan trond.reitan at chello.no
Thu, 08 Jun 2006 20:32:36 +0200

Jon Anders wrote:

>Men egentlig skal ikkje grep finne filer. grep printer treff på linjer.
>Så det skriptet har ein heilt annan funksjon. Men du har jo rett i at
>det er interessant i seg sjølv.

Enig i at grep er lagd for å finne linjer med et gitt innhold. Men
intensjon og bruk
er ofte to ulike ting. Selv bruker jeg grep oftere til å finne filer med
et gitt innhold
enn til å finne linjer i en fil med et gitt innhold. Når grep ikke kan
gi meg det jeg er ute
etter, lager jeg skript (som jeg gjerne kaller  "ettellerannet-grep").

Ellers morsomt å se hvor mye aktivitet et underspesifisert ønske skaper.
Håper likevel at alle mulige tolkninger med tilhørende løsninger nå er
uttømt... (eller?)

-Trond Reitan