[Olug-list] Emacs, ssh, og ÆØÅ

Nicolai Langfeldt nicolai at linpro.no
Tue, 14 Mar 2006 12:49:56 +0100

John L Fjellstad wrote:

> utf-8 og ISO8859-1 er forskjellig.  Fra det jeg forstår, er ISO8859-1
> 7-bit, noe some nødvendigvis ikke er sant for utf-8.

Det fant du på ikke sant? Du må slutte å finne på ting og så poste dem.

iso8859 serien er 8 bits tegnsett - "ascii++" med regionale utvidelser
for europa.

UTF-8 er en 8-bits kode-metode for unicode tegnsett.  Noen andre her
postet navnet på en unicode artikkel som nok bør leses.  Unicode tegn
representeres internt i maskiner som integerer fra 0 til 0x10FFFF - 21
bit - men det omtales vel som et 32 bits tegnsett.
(http://www.unicode.org/versions/Unicode4.0.0/ch02.pdf, pdf fil side 15,
overskrift "2.4 Code Points and Characters".

Nicolai