[Olug-list] Merkelig heng etter eth0:0 alias og network restart

Gaute Amundsen gaute at div.org
Wed, 8 Nov 2006 09:59:23 +0100

Hei.

Hadde et underlig fenomen her p=E5 driftsserveren v=E5r i g=E5r, som hver=
ken jeg=20
eller driftsansvarlig skj=F8nte noe av.

Boksen var i praksis nede i over en time f=F8r vi tok en "windows-verden=20
l=F8sning" og rebootet.=20

H=E5per noen her kan kaste noe lys over dette.

OS er:  Red Hat Enterprise Linux ES release 4 (Nahant Update 2)

Jeg hadde tatt en /sbin/ifconfig eth0:0 123.123.123.123 og det hadde g=E5=
tt=20
fint. Apache lyttet p=E5 ene ipen, og varnish p=E5 den andre, og ting vir=
ket=20
stabile.

S=E5 ville jeg legge til den nye IPen mere permanent, og
opprettet /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0:0

S=E5 tok jeg en /etc/init.d/network reload og da begynte helvetet, og sir=
upen=20
senket seg over verden.
=C5 fjerne ifcfg-eth0:0 filen og ta en ny reload hjalp ikke en dritt.

Apache prosesser steg fra ca 10 som er normalen til nesten 90 mens volum =
og=20
acsess sank som en stein.

Nettstat viste over 100 established connections mot 20 rett f=F8r, men ac=
tive og=20
passive flatet ut.

Det merkelige var at min eksisterende ssh session var responsiv som bare =
det,=20
og munin sin ssh tunnel lige s=E5, mens fors=F8k p=E5 nye ssh logins time=
t ut f=F8r=20
man rakk =E5 skrive passord.

Det =E5 =E5pne websider lokalt p=E5 serveren med lynx eller apachebench g=
ikk=20
lynkjappt, mens utenfra tok 1 side rundt 1 min, hvis det kom noe i det=20
heletatt. =C5 g=E5 ut i verden, feks. =E5pne vg.no med lynx gikk ogs=E5 k=
japt.

Der og da kunne ikke vi skj=F8nne annet en at dette m=E5tte v=E6re noe kr=
=F8ll med noe=20
routing relatert, eller en firewall som hadde missforst=E5tt, og skrudd p=
=E5 noe=20
struping. N=E5r man =E5pnet sider utenifra kunne det virke som delayet va=
r f=F8rst,=20
ogs=E5 lastet siden kjapt n=E5r den f=F8rst kom... men siden en restart n=
=E5 virket=20
s=E5 vet vi ikke lenger. En annen pussighet var at mens ssh var treg, s=E5=
 var=20
telnet til port 80 tilsynelatende kjapt.

Pr=F8vd =E5 google litt, men ingen gode treff s=E5 langt.

For alt jeg vet er dette noe basic, men jeg har alts=E5 sluppet opp for i=
deer,=20
s=E5 jeg h=E5per noen her kan forklare noe.

Mvh.

Gaute Amundsen