[Olug-list] Feilmelding ved installering av operativsystem

Steinar Johansen steinar.johansen17 at chello.no
Mon, 02 Oct 2006 07:20:29 +0200

DVD-en jeg snakker om er helt ny og den ligger forsvarlig oppbevart i et
skikkelig plastomslag. La oss ikke henge oss for mye opp i denne platen,
men les nøye en gang til.
Dette skriver jeg i min første e-post, vdr. denne saken:

"Jeg har prøvd å installere SUSE.Linux 10,1 fra en D.V.D., med en
spiller av type Plextor PX-130A. Dette er forsøkt på 2 forskjellige
P.C.-er uten å lykkes.
 Jeg fikk opp en feilmelding på skjermen som lyder følgende:

 "Cannot find the image. Check the directory specification."

Da jeg prøvde å installere fra den samme platen med andre spillere gikk
det helt greit.
Jeg prøvde 2 andre spillere, bl. a. en Plexcombo 20/10/40-12A.
Hva kan dette skyldes?"

Som dere ser så er det altså bare denne ene spilleren, Plextor PX-130A,
som ikke klarer å installere fra denne platen. Jeg har en sterk
misstanke om at det er en feil på denne spilleren.
Butikken der jeg kjøpte spilleren har ikke funnet noen feil, men de har
bare installert Windowsprogrammer med den.
Det jeg lurer på er derfor følgende:

Er det mulig at det er et kompatibilitetsproblem mellom spilleren,
Plextor PX-130A, og operativsystemet SUSE.Linux 10,1?.
Er det ikke slik at alle spillere skall kunne lese og installere
informasjon fra et hvilket som helst operativsystem?.