[Olug-list] Operativsystem finner ikke lydkort.

Per Øyvind Karlsen pkarlsen at mandriva.com
Thu, 5 Oct 2006 02:35:16 +0200

Torsdag 05 oktober 2006 02:06, skrev Per Inge Oestmoen:

> Dette forstår jeg dithen at dersom man for eksempel velger ett
> Audigy-type kort, det være seg Audigy, Audigy 2 eller noe annet i samme
> serie, så er det støttet i Linux' seneste versjoner. Godt å vite.
Tja, i grunn.
Dog pci-kortene og usb-kortene er av helt forskjellige arkitekturer,
emu10k1-chippen som benyttes av pci-kortene er bedre støttet og dokumentert
med spesifikasjoner lettere tilgjengelig for folk rundtom, usb-kortene
benytter så vidt jeg har forstått no mer generell arkitektur benyttet av fler
usb-kort rundtom men med en del mer snodige egne vrier her og der som ikke er
særlig godt dokumenterte og alt, dessuten så gjøres det meste i driver og
ikke hardware, dermed veldig kjipt å få årnings på mer eksotiske finesser
uten spesifikasjoner tilgjengelig, men ting går da framover.

Ellers har man jo også pcmcia-versjoner av audigy-kortene (Audigy 2 ZS, må
ikke forveksles med Audigy 2 ZS Video Editor), disse er av emu10k1-arkitektur
så de bør vel være/bli greit støttet så vidt jeg veit (tror?;p).

Selv gjorde jeg bommerten ved å anta at Audigy 2 ZS Video Editor var tilnærmet
lik det samme som Audigy 2 ZS og like godt støttet, den gang ei. Første
kneika var grei å komme over, det slites med å spille av ting i andre sample
rates enn 48khz og 96khz, så inntil videre så omgås dette med å tvinge 48
eller 96 khz, så å få videreformidlet dette upstream har nå fått gjort dette
til å fungere helt grunnleggende.
(http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=vendor-Creative_La=
bs#matrix
er dog desverre enda ikke oppdatert med denne info om kortet annet enn å
liste det opp..)

Fortsatt er ikke kortet like godt støttet som Audigy 2 NX (annet usb-kort),
mixer og fjernkontroll etc. er ikke helt årnings, sittet og dilla med koden
og fått mikser til å fungere relativt bedre og kommet noen steg videre med å
få resten til å fungere, får se om info kan bidra alsa-utviklere til å
fullføre og fikse i stand resten.

Velvel, uansett, Creative ser ikke ut til å være så kule lenger hva
linux-verdenen angår, i gamle dager stilte de jo tilmed opp med egen
emu10k1-driver for oss, i disse dager så gir de ikke ut spesifikasjoner en
gang og forvirrer oss stakkars brukere med ett evig virrvarr av forskjellige
kort med nesten like navn men som under topplokket er totalt
forskjellige.. :/

Aiai som skribleriene mine kan fare av gårde når de først starter, men da har
i hvertfall jeg fått delt noen erfaring og info som sikkert kan komme til
nytte for andre. :)

(ps: gaupe, se så flink jeg er med quote nuh!;)
--
Regards,
Per Øyvind Karlsen