[Olug-list] Problemer med lydopptak, og redigeringsprogram i Suse Linux 10,1.

Steinar Johansen steinar.johansen17 at chello.no
Tue, 31 Oct 2006 10:21:02 +0100

I mitt operativsystem Suse Linux 10,1, opplever jeg å få dårlig kvalitet
på lyden, når jeg lager opptak i mine programmer.

Det er lydredigeringsprogrammet Audacity som har de største problemene.
Her er det også flere andre funksjonsfeil, som følgende:

I undermenyen til " Fil ", mangler teksten i funksjonen
" Innporter fil ". Ellers virker funksjonen som den skall,det går greit
å innportere lydfiler.

Avspilling er der i mot mer problematisk. Jeg kan se på skjermen at
programmet spiller av filene, men det kommer bare en jevn susende lyd i
høyttaleren under avspillingen. De grønne kontrollsøylene i menylinjen,
synkroniserer ikke helt med markøren som beveger seg over filene.

Jeg har flere ganger installert og lastet ned nye versjoner av Audacity,
men de samme funksjonsfeilene gjentar seg.

Etter den siste installasjonen er det heller ikke mulig å starte
opptaksfunksjonen. Når jeg klikker på " spill inn " knappen, får jeg opp
en feilmelding med en varseltrekant og teksten " (null) ".

tidligere har jeg klart å lage opptak i Audacity, som jeg så spilte av i
andre programmer, men lydkvaliteten var dårlig.

Dårlig lydkvalitet blir det også når jeg tar opp i andre programmer.
Innporterte lydfiler fra andre medier lyder der i mot helt
greit i disse programmene.

En kort periode etter siste installasjon av Audacity, fikk jeg heller
ikke lyttet til lydavspillinger i andre programmer. Programmene spilte
av lydfilene, men det kom ingen lyd i høyttalerne. Dette problemet
ordnet seg igjen, av seg selv.

Hva kan disse forholdene skyldes?.