[Olug-list] Virus på Linux?

Kenneth Rørvik krorvik at gmail.com
Wed, 28 Feb 2007 17:00:05 +0100

Sigvard Lyth wrote:

> ClamAV er et opensource alternativ til AV-problematikk. Selv har jeg
> installert og brukt dette tidligere. Men som du ser over er det _få_
> linux-virus ute for tiden. Dette kommer dog garantert til å forandre seg
> etter vært som linux blir mer og mer populært. (Spekulasjon, ja da...)

Tja, Linux har vært populært en god stund allerede, men kanskje i en
annen sammenheng enn du tenker deg.

Det gikk vel en artikkel nylig om et firma som mener at virusmakere rett
og slett ikke gidder skrive virus til unix og lignende systemer. Ikke
fordi sikkerheten er bedre, men fordi det rett og slett er så jækla
mange usikra bokser med *host* annet system på der ute. Sannheten er nok
mer nyansert her som andre steder, men popularitet tror jeg i alle fall
er et relativt dårlig mål for situasjonen.

ClamAV går forøvrig fint inn som virusscanner i en MTA, og der kan den
gjøre mye nytte for seg.

Kenneth.