[Olug-list] Overførin g fra Excel til MySQL

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed, 21 Nov 2007 20:03:17 +0100

[Thomas Gramstad]
> En forening jeg er med i ønsker å overføre medlemsregisteret fra
> Excel til MySQL, slik at all informasjonen blir overført (også
> f.eks. når medlemmet ble medlem, eller når medlemmet ble lagt inn i
> Excel). Finnes det noen egne verktøy eller tips for hvordan
> gjennomføre en slik flytteoperasjon?

Spørsmålets utforming får meg til å tro at en ser for seg en enkel
tabell i mysql med en kolonne pr. kolonne i excel.  Et alternativ er å
importere det til et medlemsregistersystem som bruker mysql.  Ta en
titt på memberdb,
<URL:http://www.flamingspork.com/projects/memberdb/>, som kanskje kan
være egnet.

Vi i NUUG er i gang med å ta memberdb i bruk.  Vi må dog utvide det
til å støtte bedriftsmedlemmer og medlemskontingent.  Standardpakken
støtter kun personmedlemmer, og har ikke opplegg for å holde rede på
kontingentinnbetalinger.

Når det gjelder problemet du beskriver, så kan du antagelig eksportere
fra Excel som CSV, og så importere dette inn i MySQL.  Alternativt kan
du skrive en perl-snutt som leser fra Excel-filen og legger inn i
databasen.  Det finnes Perl-bibliotek for å lese Excel-filer, og for å
snakke med MySQL.  Det gir deg mer kontroll over konverteringen, hvis
det kreves spesielle justeringer for å passe inn i MySQL-dataskjemaet.

Vennlig hilsen,
--
Petter Reinholdtsen