[Olug-list] Klone disk på en "live" maskin?

Nicolai Langfeldt janl at linpro.no
Thu, 22 Nov 2007 16:15:20 +0100

Torbjørn Heltne skrev:
> I korthet ønsker jeg å lage et image av disken på en server, f.ek=
> brenne en DVD eller to, ta med DVDen(e) til en annen site og installere=

> på ny server der.
>
> Jeg har googlet litt etter svar på problemstillingen, men jeg får l=
itt
> for mange treff til å kunne gå gjennom alt på jakt etter beste
> løsning... :-)
> Jeg har sett noen beskrivelser som går på å gjøre jobben ved å=
 boote
> PCen fra en liveCD, feks denne
> http://www.okmoore.com/imagedrive.html
> [...]

Har du LVM på disken?  I såfall kan du bruke snapshot der.

Hvis ikke må du bare bruke et vanlig backup-program og være _helt_ klar
over at filer som blir skrevet til under backup blir inkonsistente.
F.eks. MySQL eller LDAP-database filer.  Og da kan neppe MySQL eller
LDAP-databasen brukes på maskinen du restorer til.  Hvis sånt skal bli
konsistent må en enten bruke database-spesifike dump kommandoer eller
stenge av databasen under backup.

dd av disken er _utrolig_ ulurt.

Nicolai