[Olug-list] Problemer med CD og DVD brenning i K3b

Steinar Johansen steinar.johansen17 at chello.no
Thu, 18 Oct 2007 16:59:08 +0200

Nicolai Langfeldt skrev:
> Steinar Johansen wrote:
>  =20

> Bitfeil h=F8res det ut som.  Jeg har m=E5ttet brenne noen billige C=
Der fra
> RIMI p=E5 2x for at de skulle v=E6re lesbare etterp=E5.
>  =20
Kan det ha noen betydning hva slags plater jeg bruker ?
Hittil har jeg pr=F8vd =E5 brenne p=E5; Verbatim DVD+R 16x Metal AZ0,
og p=E5, Traxdata DVD+R 8x.

Merket p=E5 brenneren er alts=E5;

Plextor  PX-716AL  Bulk  Slot  In

> Velger du =E5 sjekke platen etter brenningen er over?  P=E5 engelsk=
 heter
> opsjonen "Verify written data".
>  =20
Dette har jeg n=E5 gjort og samtlige filer f=E5r et r=F8dt kryss, og =
stavelsen
" er ulik " blir lagt til p=E5 slutten av filnavnet.
Betyr dette at K3b sjekker dataene i filene p=E5 platen opp mot filen=
e som
de ble kopiert fra p=E5 harddisken?
>  =20
>
> Neppe.
>
> S=E5 vidt jeg forst=E5r er det en viss mulighet for at hodet p=E5 b=
renneren
> din posisjonerer seg un=F8yaktig slik at andre lesere (eller den se=
lv) har
> problemer med =E5 finne/f=F8lge spiral-sporet.
>  =20
Det betyr alts=E5 at filene p=E5 platen kan v=E6re fullkomne, men at =
leseren
ikke klarer =E5 lese all informasjonen, som f=F8lge av en un=F8yaktig=
het i
brenneren?

mhm. Jeg har n=E5 lagt merke til at sm=E5 bruddstykker/ enkelte ord e=
ller
setninger av og til blir borte ved avspilling av de brente mp3 filene=
.
Jeg synes =E5 se en paralel  til  jpg  bildene, deler av informasjone=
blir ikke lest.
Jeg er ikke akorat noen ekspert, men jeg synes at den sistnevnte muli=
ge
feilkilden logisk sett virker sannsynlig.

Sp=F8rsm=E5let er om jeg n=E5 b=F8r ta med brenneren til verkstedet, =
eller om
jeg f=F8rst b=F8r unders=F8ke andre feilkilder, som kan gi dette resu=
ltatet
ved brenning

Steinar.