[Olug-list] Amharic tegnsett i Firefox?

Stein Vråle stein at terminator.net
Tue, 30 Oct 2007 22:14:24 +0100

On Tue, 30 Oct 2007 21:08:48 +0100 (CET)
Thomas Gramstad <thomas@ifi.uio.no> wrote:

> Blir mange spørsmål idag, og her er kanskje det særeste:
>
> Er det noen som vet om en plugin som gjør at man kan se
> Amharisk tegnsett (Amharic) i Firefox?
>
> Jeg har bladd rundt på
> https://addons.mozilla.org/
> og der finner jeg programtillegg for /oversettelse/ til
> og fra amharisk, men det er ikke det jeg er ute etter.
> En venninne ønsker å kunne lese nettsider som er skrevet
> i Amharic med riktig utseende/tegnkoding i Firefox. IE
> greier å vise dette, og dette er den ene tingen som
> hindrer henne i å bytte over til Firefox...

Hei Thomas - selv om både Firefox og Amharic er totalt utenfor mitt
interesse området, klarte jeg ikke la være å prøve ;)

Veldig rart at IE viser det sånn uten videre, og det funket ikke med
Opera på Windows heller :/

Men de linker til en font du kan laste ned på den amhariciske
wikipedian, og den ser ut til å funke:

<url: http://am.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Can't_see_the_font%3F >

Last ned GF Zemen der, putt den i font mappa, og reboot windows. Så
funker det, ihvertfall med Opera - men tipper det hjelper for Firefox
også. Give it a try, men husk å reboote Windows - det funket ikke før
jeg gjorde det (typisk nok).

Alternativt kan du jo be henne switche til Linux, der funka det ut
av boksen ;)

mvh

/Stein