[Olug-list] Linux på CD (fwd)

Dag Sverre Seljebotn dagss at student.matnat.uio.no
Tue, 15 Jan 2008 00:34:12 +0100 (CET)

Dette er ikke et svar på spørsmålet ditt, bare litt snakk rundt (og er vel
ikke sikkert at forklaringen "hjelper" i dette tilfellet).

Ubuntu godtar BIOSer fra før 2000? Høyst sannsynlig er dette snakk om
ACPI-støtte (vifteregulering, strømstyring osv.). Det skal gå greit å
kjøre uten dette, en får bare ikke nyte godt av ACPI-funksjonene.

Dersom en legger til "acpi=force" på boot-kommandlinjen så forsøker Ubuntu
seg med ACPI likevel (problemet er vel at det er så mange BIOSer med bugs
i ACPI før dette).

Det finnes antagelig ikke andre distroer som har *bedre* støtte for BIOSer
før 2000?, det blir vel bare at en ikke må skrive acpi=force, evt. at de
ikke gir ACPI men heller ikke gir noen advarsel om det.

Dag Sverre