[Olug-list] Idle job killer

Dag Sverre Seljebotn dagss at student.matnat.uio.no
Tue, 29 Jan 2008 17:10:57 +0100

Har et tynnklientoppsett. Problemet er at ganske ofte henger prosesser
igjen etter brukere etter at de har logget seg ut. Akkurat nå hadde
systemet gått kjempesakte en ukes tid før jeg fikk vite det fordi en
Firefox-prosess hadde gått i surr, brukeren hadde selvfølgelig bare gått
fra terminalen når Firefox slutta å fungere.

Så jeg trenger et skript som dreper programmer som ikke har en aktiv
bruker. Evt. også prosesser som bruker masse ressurser veldig lenge uten
å være whitelista. (En naiv fremgangsmåte er å sjekke "who", ta alle
prosessene som eies av andre enn disse + root, fjerne kjente prosesser
uten sesjoner som smbd etc., og drepe resten. Men det kan antagelig
gjøres bedre.).

Litt Googling fører til mange løsninger som bare er testet på andre
Unix-er, har problemer med å finne noe som passer helt som er testa på
Linux. (Kan skripte noe selv, men dette hjulet må da være funnet opp
hundre ganger før...)

Noen tips?

Dag Sverre