[Olug-list] Kopiering fra kamera til Linux med kortleser

Thomas Gramstad Thomas Gramstad <thomas at ifi.uio.no>
Fri, 18 Jul 2008 23:20:25 +0200 (CEST)

Hei,

Jeg har et nytt Canon Powershot A570 IS med 4 Gig minnekort
og skal kopiere ut bildefiler fra kortet, jeg har en kortleser
av merket USB 2.0 35 in 1. I bruksanvisningen st=E5r ikke Linux
nevnt blant operativsystemene som kortleseren passer med, men
det gj=F8r Mac OS X, og s=F8king p=E5 nettet indikerer ogs=E5 at den
fungerer p=E5 Linux. Det er to ting som gj=F8r at jeg n=F8ler litt:

1. Manualen til kortleseren henviser til en Eject-kommando
i Internet Explorer som skal brukes til =E5 f=E5 minnekortet ut
av kortleseren. Finnes en tilsvarende kommando i Firefox?

2. Finnes det en trinnvis oversikt noe sted med alle
kommandoene man trenger =E5 utf=F8re for hele prosessen,
fra man kobler sammen minnekortet, kortleseren og
Linux-arbeidsstasjonen, frem til og med nedkobling og
fjerning av minnekortet fra kortleser?

Har aldri brukt hverken digitalkamera eller kortleser f=F8r,
s=E5 dette er helt upl=F8yd mark.

Thomas